Helsingin yliopiston tavoitteena on palvelujen, tilojen ja toimintojen kehittäminen sellaisiksi, että ne soveltuvat kaikille. Yliopisto toteuttaa yhdenvertaisuutta ja syrjimättömyyttä sekä inkluusion periaatetta. Inkluusio tarkoittaa kaikkien itsestään selvää mukaan ottamista niin, että kaikki voivat tasa-arvoisesti osallistua toimintaan. Vammaisten henkilöiden erilaiset tarpeet tulee kaikessa suunnittelussa ottaa huomioon osana ihmisten moninaisuutta. Tämä tarkoittaa sekä fyysisten, asenteellisten että kommunikointia vaikeuttavien esteiden poistamista.
Yliopisto tarjoaa neuvoja vammaisille ja vajaakuntoisille opiskelijoille ja työntekijöille yliopistoyhteisöön integroitumisessa ja heidän tarvitsemiensa apuvälineiden ja oppimateriaalin hankinnassa. Opiskelijoita neuvotaan opintoja koskevissa asioissa, kuten esimerkiksi yksilöllisissä tenttijärjestelyissä tai opintojen korvaavuuksissa.
Esteettömyysyhdyshenkilöt löytyvät yliopiston intranet Flammasta.
Esteetön toimintaympäristö
Hyvä ympäristö ei erottele ihmisiä liikkumis- ja toimintakyvyn perusteella: se on esteetön. Sama pätee erilaisiin toimintoihin, joita voivat liittyä opiskeluun, työntekoon tai vaikkapa yliopistolle hakemiseen. Kun ne on järjestetty esteettömiksi, kaikki pystyvät toimimaan tasavertaisesti riippumatta henkilökohtaisista ominaisuuksista, jotka liittyvät näkemiseen, kuulemiseen, liikkumiseen, ikään tai muihin tekijöihin. Joskus tähän tarvitaan yksilöllisiä järjestelyjä tai apuvälineitä.
Myös digitaalisten palvelujen tulee olla saavutettavia. Lue yliopiston digipalvelujen saavutettavuudesta lisää Flamma -intranetistä.
Opiskelun esteettömyys
Opetus on saavutettavaa, kun opiskelijana pääset vaivatta opetustiloihin, pystyt käyttämään vaivatta erilaisia opetuksessa ja siitä tiedottamisessa käytettäviä tietotekniikkapalveluja ja toimimaan täysipainoisesti itse opetustilanteessa.
Opetustilanteen esteettömyys sisältää erityisesti ajatuksen opetuksen monimuotoisuudesta ja monikanavaisuudesta. Pedagogisesta näkökulmasta on suotavaa, että eri tavoin oppiville tarjotaan mahdollisuuksien mukaan esim. luento- ja seminaarimuotoista opetusta tai itsenäistä työskentelyä esseen tai kirjallisuuskuulustelun muodossa. Luentorungon tai aineiston saaminen etukäteen ja tarpeen mukaan sähköisenä helpottaa usein kaikkien opiskelua.
Esteetön opiskelu edellyttää joskus yksilöllisiä järjestelyjä tai välineitä. Lue lisätietoa yksilöllisten järjestelyiden ohjesivulla.