Jännitätkö esiintymistä?

Sydän hakkaa, kädet hikoavat, poskille nousee puna ja mahassa velloo. Ehkä hermostuttaa, ahdistaa ja pelottaakin, koska pitäisi esiintyä. Kuulostaako tutulta? Lähes jokainen meistä jännittää esiintymistä, ja se on aivan luonnollista: saa jännittää, eikä sitä tarvitse hävetä.

Jännityksen voimalla

Pieni jännitys ennen esiintymistä on usein jopa hyväksi. Se pitää sinut tilanteen tasalla, tuo lisävireyttä ja kannustaa sinua tekemään parhaasi. Ja vaikka olisitkin vahvasti jännittynyt, se harvemmin näkyy ulospäin.

Jännityksen vankina? Hae ajoissa apua!

Taakaksi jännitys muodostuu silloin, kun jännityksen vuoksi jätät osallistumatta kurssille, jossa työskennellään ryhmissä tai jolla olisi pidettävä suullinen esitys. Tai silloin, kun se estää sinua ottamasta osaa sosiaalisiin tapahtumiin, jotka muutoin vaikuttaisivat kiinnostavilta. 

Yliopisto tarjoaa esiintymistä jännittäville räätälöityjä puheviestinnän kursseja, joilla opetellaan muun muassa rakentamaan käsitystä omasta viestijäkuvasta sekä tunnistamaan ja analysoimaan omaa esiintymisjännitystä. Voit myös ottaa yhteyttä opintopsykologeihin, jotka tarjoavat pienryhmiä opiskeluun liittyvään jännittämiseen. Tutustu myös Opiskelun tueksi -materiaaliin.

Jos sosiaalisten tilanteiden pelko alkaa voimakkaasti rajoittaa elämää, ota yhteyttä YTHS:ään ja varaa aika yleislääkärille tai (neuvonta)psykologille, joka keskustelun perusteella valitsee sinulle parhaan hoitotavan.

Lisätietoa esiintymisjännityksestä, sen yleisyydestä ja helpotuskeinoista sekä kirjallisuutta aiheesta löydät täältä. YTHS ylläpitää Jännittääkö-sivustoa, jossa voit esimerkiksi arvioida jännityksesi tason ja saada arviointisi perusteella vinkkejä, miten toimia ja mistä hakea tarvittaessa apua.