Miten ilmoittaudun kursseille ja tentteihin?

Lukuvuosi-ilmoittautumisen lisäksi sinun on ilmoittauduttava erikseen kaikkiin niihin opintoihin, jotka haluat suorittaa. Opintoihin ilmoittaudutaan Sisussa ja tätä varten tarvitset voimassa olevan yliopiston käyttäjätunnuksen.

Ilmoittautuminen tehdään Sisun Ilmoittautuminen-sivulla, kun olet ensin lisännyt opintojakson ensisijaiseen opintosuunnitelmaasi. Huom! Älä ilmoittaudu toteutuksille Haku-sivun kautta, vaan aloita ilmoittautuminen aina opintosuunnitelmasta välttääksesi virhetilanteet.

Päivitetty 27.6.2023: Uusi ilmoittautuminen-sivu näyttää sinulle kootusti mihin opintojaksoihin sinun tulisi ilmoittautua. Sivulla näet kerralla mihin opintojaksoihin et ole vielä valinnut toteutusta. Ryhmävalintojen ja ilmoittautumisen vahvistaminen on myös uudistettu ja voit seurata ilmoittautumisen tilassa tapahtuvia muutoksia aiempaa selkeämmin. Jatkossa Sisussa viitataan kursseihin ja tentteihin termillä ”toteutus”. Toteutus voi siis olla mikä tahansa opetus- tai oppimistapahtuma, johon voit ilmoittautua Sisussa. Lisäksi suoritustavan osaan viitataan jatkossa termillä ”arviointikohde”. Muutoksen tarkoitus on yhtenäistää ja selkeyttää opettajille, opiskelijaneuvonnalle ja opiskelijoille näkyviä termejä ja sitä kautta helpottaa näistä puhumista.

Toteutusten tiedot ja ilmoittautumisajat löydät Sisusta opintojaksoesitteeltä tai kurssisivuilta, joita voit hakea Opiskelu-palvelun Kurssit-osiosta. Epäselvissä tapauksissa voit aina kysyä lisätietoa toteutuksen vastuuhenkilöltä. Vastuuhenkilön löydät niin ikään kurssisivulta tai Sisun opintojaksoesitteeltä.

Katso lisäksi ilmoittautumisohjeet Kielikeskuksen kursseille ja avoimen yliopiston kursseille sekä ohjeet yleisiin tenttitilaisuuksiin.

Näin ilmoittaudut Sisussa

Ilmoittautumisohjeet

1. Lisää opintojakso ensisijaiseen opintosuunnitelmaasi ja valitse sille haluamasi suoritustapa ja toteutus. Opetus kannattaa aina valita opintojaksoesitteen uusimmasta versiosta. Näet kulloinkin käytössä olevan version opintojaksoesitteen vasemmassa ylälaidassa. Jos vaihdat version uudempaan, muista painaa myös "ota käyttöön tämä versio". Jos opintojakso on jo suunnitelmassasi, voit myös valita suoritustavat ja toteutukset Ilmoittautuminen-sivun kautta.
  2. Tarkista opintojaksoesitteeltä valitsemasi toteutuksen ilmoittautumisvaatimukset ja ilmoittautumisaika.
  3. Siirry ilmoittautumisaikana Sisun Ilmoittautuminen-sivulle vahvistamaan ilmoittautumisesi.
  4. Ilmoittautumisen vahvistamisen jälkeen saat joko alustavan tiedon täytätkö ilmoittautumisen ehdot vai et ja oletko pääsemässä toteutukselle. Jos jokin ehdoista ei täyty, tee tarvittavat muutokset ja ilmoittaudu sen jälkeen uudelleen. Jos et esimerkiksi ole vielä tehnyt lukuvuosi-ilmoittautumista, tee lukuvuosi-ilmoittautuminen ennen kuin ilmoittaudut uudelleen.
  5. Saat lopullisen vahvistuksen toteutukselle pääsemisestä viimeistään ilmoittautumisajan päätyttyä. Joillakin toteutuksilla ilmoittautumisesi voidaan vahvistaa automaattisesti heti ilmoittauduttuasi (ns. suora ilmoittautuminen).
  6. Tarkista ilmoittautumisen tulos Ilmoittautuminen-sivulta, opintokalenterista tai Omat tiedot -sivun ilmoittautumisista.

Tarkemmat kuvalliset ohjeet ilmoittautumiseen löydät Sisu-ohjeesta Ilmoittautuminen opetukseen ja tentteihin

Voit katsoa videomuotoisen ohjeen Unitubessa tallenteelta Ilmoittautuminen opetukseen ja tentteihin.

Kun ilmoittautumisesi on hyväksytty, löydät tämän jälkeen toteutuksesi myös Opiskelu-palvelun kalenterista. Kalenteri-osio kokoaa kätevästi yhteen paikkaan toteutuksiesi aikataulut ja linkit mahdollisiin kurssimateriaaleihin.

Ohjeet vaihto- ja JOO-opiskelijoille sekä erillisiä opintoja suorittaville

Ennen kuin pääset ilmoittautumaan kursseille, opiskeluoikeutesi tulee olla voimassa ja sinun täytyy luoda Sisussa opintosuunnitelma niille opinnoille, joihin olet saanut opiskeluoikeuden. Lisätietoa löydät Sisun käyttöohjeista: