Urapalvelut

Urapalveluista saat neuvontaa harjoittelusta ja työnhausta sekä yksilöllistä uraohjausta. Voit myös osallistua urapalveluiden järjestämiin pienryhmiin ja tapahtumiin, joiden teemoina ovat eri uramahdollisuudet, urasuunnittelu ja työnhaku. Palvelut ovat käytettävissäsi heti opintojesi alusta lähtien ja vielä vuoden ajan valmistumisesi jälkeen. Tältä sivulta löydät urapalvelujen yhteystiedot ja tietoa palveluistamme.

Urapalvelut lyhyesti

Opiskelijat Kaisa-kirjastossa.

Opiskelijoiden laadullisen työllistymisen edistäminen on urapalveluiden kaiken toiminnan ytimessä. Meidän puoleemme voit kääntyä, kun esimerkiksi

• pohdit työelämään siirtymistä ja tulevaisuuttasi,
  • mietit omaa osaamistasi, vahvuuksiasi tai tavoitteitasi opintojesi aikana,
  • etsit työ- tai harjoittelupaikkaa,
  • tarvitset yliopiston harjoittelutukea harjoittelusi rahoittamiseen,
  • haluat kehittää työnhakutaitojasi ja kasvattaa verkostojasi työelämään,
  • kaipaat vertaistukea tai mentoria oman urapolkusi selkiyttämiseen.

Meille on tärkeää, että saat tukea koko opintojesi ajan polullasi työelämään ja vielä vuoden ajan valmistumisen jälkeenkin. Urapalveluiden eri tiimit edistävät tätä tavoitetta kukin omalla työpanoksellaan.

Harjoittelu ja harjoittelutuki

Avoimet työ- ja harjoittelupaikat,  JobTeaser

Urapalvelut on koonnut sivustoja, joilta löydät avoimia työ- ja harjoittelupaikkoja.

JobTeaser-portaalista löydät Helsingin yliopiston opiskelijoille suunnatut työ- ja harjoittelupaikat.

Urapalveluiden ohjaus ja neuvonta

Tarjoamme Hy:n tutkinto-opiskelijoille ja vastavalmistuneille uraohjausta yksilö- ja ryhmämuodossa sekä neuvontaa työnhakuun ja harjoitteluun liittyvissä kysymyksissä. Korkeakoulutetuille maahan muuttaneille urasuunnittelun tukea tarjoaa SIMHE-palvelut.

Urasuunnittelun ja työnhaun itseopiskelumateriaalit

Löydät materiaaleja itsenäiseen urasuunnitteluun ja työnhakuun uraohjaajien kokoamilta ohjesivuilta. Tutustu myös uravalmiuksien itsearviointiin Kudin.fi:ssä!

Ura- ja rekrytointitapahtumat

Ura- ja rekrytointitapahtumat -osiosta löydät kootusti sekä urapalveluiden että muiden organisaatioiden järjestämät työelämätapahtumat ja työpajat.

Mentorointi ja UNITalent

Mentorointi on erinomainen tapa kasvattaa itsetuntemusta, verkostoja ja tietämystä työelämästä. Mentoroinnista voi olla hyötyä sinulle, jos pohdit tulevia uravaihtoehtoja tai tarvitset tukea oman asiantuntijaidentiteettisi selkiyttämiseen. Mentoroinnissa voidaan käsitellä esim. omien vahvuuksien, kehittämis- ja osaamisalueiden tunnistamista ja sanoittamista, erilaisia uravaihtoehtoja ja työelämän tuntemusta, urasuunnittelua ja päätöksentekoa sekä työnhakutaitoja.

Mentorointi sopii paitsi valmistumisvaiheeseen, myös aiempaan opintovaiheeseen, jos edellä mainitut asiat pohdituttavat tai olet epävarma tulevaisuudestasi. Lue lisää mentoroinnista ja eri toimijoista Opiskelijan ohjeista mentoroinnin omilta sivuilta.

Helsingin yliopistolla on oma ryhmämentorointiohjelma, joihin voit tutustua tarkemmin:

Lisäksi kansainvälisille opiskelijoille ja jatko-opiskelijoille on UNITalent-ohjelma, jonka avulla yritykset ja opiskelijat tutustuvat toisiinsa. Opiskelijoille halutaan ohjelman avulla luoda verkostoja suomalaiseen työelämään ja yritysmaailmaan. Mentoroinnista kiinnostuneet kansainväliset opiskelijat voivat osallistua yllä mainittuun ryhmämentorointiin.

Valmistuneiden työllistyminen

Helsingin yliopiston uraseuranta kerää tietoa valmistuneiden työllistymisestä ja työelämän osaamistarpeista.

Ota yhteyttä urapalveluihin

Ota yhteyttä ensisijaisesti sähköpostilla, kun kysymyksesi liittyvät:

Uraohjaajat

Sanna Grannas
tohtorikoulutettavien urasuunnittelukurssit

Jarkko Immonen

Leena Itkonen

Heini Hult-Miekkavaara

Johanna Ruhanen
ohjauspalveluiden viestintä

Salla Wilén

Asmara Riaz
Korkeasti koulutettujen maahanmuuttajien uraohjaus (SIMHE)

Kaisa Niskanen
Korkeasti koulutettujen maahanmuuttajien uraohjaus (SIMHE)

Harjoitteluasiat

Marika Jokioja
yleinen neuvonta harjoitteluasioissa
yliopiston tukema harjoittelu

Emma Lettinen
yleinen neuvonta harjoitteluasioissa
yliopiston tukema harjoittelu

UNITalent-ohjelma

Anna Storgårds
UNItalent on ohjelma, jonka avulla yritykset ja kansainväliset opiskelijat / jatko-opiskelijat tutustuvat toisiinsa.

Inka Saarela

Palvelut työnantajille