Opiskeluoikeuden palauttaminen

Ohje kuuluu seuraaviin teemoihin

Valitsemalla koulutusohjelman saat näkyviin yleisten ohjeiden lisäksi koulutusohjelman mahdolliset omat sisällöt. Avointa yliopistoa koskevissa ohjeissa koulutusohjelmaa ei tarvitse valita.

Opiskelijana sinun tulee ilmoittautua kunakin lukuvuonna läsnä- tai poissaolevaksi ilmoittautumisaikana. Jos et ilmoittaudu, menetät opiskeluoikeutesi.

Jos olet laiminlyönyt lukuvuosi-ilmoittautumisen ja haluat, että opiskeluoikeutesi palautetaan saman lukuvuoden aikana, sinun tulee maksaa uudelleenkirjoittautumismaksu ja ilmoittautua läsnä- tai poissaolevaksi 31.7. mennessä. Katso ohjeet sivulta Unohtunut ilmoittautuminen ja uudelleenkirjoittautumismaksu.

Jos olet unohtanut ilmoittautumisen ja haluat opiskeluoikeutesi takaisin unohdusta seuraavana lukuvuotena tai myöhemmin, sinun on tehtävä asiasta hakemus tiedekunnalle alla olevalla lomakkeella.

Huom!Hae opiskeluoikeuden palautusta vain, jos rajauslain mukainen opiskeluaikasi ei ole vielä päättynyt tai et ole rajauslain piirissä (2004 tai aiemmin opintonsa aloittaneet). Jos rajauslain mukainen opiskeluaikasi on päättynyt, hae lisäaikaa.

Hakemus opiskeluoikeuden palauttamisesta osoitetaan sille tiedekunnalle, jossa sinulla oli oikeus suorittaa tutkinto. Jos sinulla on ollut samanaikaisesti useita opiskeluoikeuksia eri tiedekunnissa, jätä hakemus niihin tiedekuntiin, joissa haluat jatkaa opintojasi. Saat ilmoituksen hakemuksen hyväksymisestä tai hylkäämisestä ilmoittamaasi sähköpostiosoitteeseen. Kun tiedekunta palauttaa opiskeluoikeutesi, katso uudelleenkirjoittautumismaksun ja ilmoittautumisen ohjeet täältä.

Huomaathan, että hakemus koskee ainoastaan menetetyn opiskeluoikeuden palauttamista, ei uusien opinto-oikeuksien myöntämistä. Toisin sanoen sinulla on pitänyt olla opiskeluoikeus, jonka palauttamista haet.

Oletko jatko-opiskelija? Ohjeet ja lomakkeet tohtorintutkinnon suoritusoikeuden palautuksen hakemiseen löydät väitöskirjatutkijan ohjeista.

Bio- ja ympäristötieteellinen tiedekunta

Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta