Bli en Uni på väg-föreläsare!

Kom med i det fina Uni på väg-gänget som håller föreläsningar i gymnasier i Svenskfinland. Läsåret 2023–2024 besöker vi svenskpråkiga gymnasier i huvudstadsregionen, Nyland, Egentliga Finland och ett par finskspråkiga gymnasier i huvudstadsregionen och Nyland.

Rekryteringen för läsåret 2023–2024 pågår 6.11-19.11.2023. Anmälningsblanketten hittar du nedan.

Vad är Uni på väg?

Uni på väg är ett koncept där Unis studenter och forskare besöker gymnasier runtom i Svenskfinland årligen och tar över undervisningen för en för- eller eftermiddag. Syftet är att presentera universitetsstudier på ett sätt som tilltalar gymnasiestuderande. Unistuderande planerar och håller sina egna föreläsningar.

Målet med Uni på väg är att väcka gymnasiestuderandes intresse för universitetsstudier och vetenskaplig forskning vid Uni, och därmed öka antalet sökande till universitetet. Syftet är också att skapa kontakter till studiehandledare och andra viktiga aktörer i gymnasierna, och att ge Uni positiv synlighet i medierna i Svenskfinland.

Uni på väg ordnas varje år i olika delar av Svenskfinland samt numera också i ett par finskspråkiga gymnasier per år. För att bekanta dig med Uni på väg kan du se videon Bli en Uni på väg-föreläsare på YouTube där en före detta Uni på väg-föreläsare berättar om sina erfarenheter och Uni på väg-videoföreläsningar från 2020–2022

Uni på väg koordineras av Svenska ärenden.

Vem söker vi?

Vi söker dig

• som brinner för det ämne du studerar och vill lära dig att hålla en inspirerande föreläsning. Genom Uni på väg får du prova på att fungera som en expert inom ditt eget vetenskapsområde,
  • som vill engagera ungdomar och fördjupa dina retoriska och pedagogiska färdigheter,
  • som vill marknadsföra din egen utbildning.

I första hand söker vi längre hunna kandidatstuderande samt magisterstuderande, men även första årets studenter som känner sig trygga att tala inför publik och doktorander välkomnas.

Utbildningar

Uni på väg inleds med en utbildning som består av fyra tillfällen:

• 27.11 kl. 15-17 allmän info om Uni på väg och tillfälle om presentationsteknik (Fabiansgatan 32, Synteesi, 1. vån)
  • 11.12 kl. 15-18 genrepstillfälle (Uniongsgatan 38, Välskäri, Topelia 2. vån)
  • 13.12 kl. 15-18 genrepstillfälle (Unionsgatan 38, Välskäri, Topelia 2. vån)
  • 26.2 kl. 15-17 digital föreläsning och sociala medier (Unionsgatan 38, Välskäri, Topelia 2. vån)

De tre första tillfällena hålls av Helena Åström (universitetslektor i biologi), Jan-Erik Mansikka (universitetslektor i pedagogik) och Jenny Sylvin (universitetslektor). Tillfället om digital föreläsning och sociala medier hålls av Richard Backman och Miska Siilin. Under utbildningen får du hjälp med att planera och hålla din föreläsning. Du får även tips på att uppträda och respons på din föreläsning.

Skolbesök

Läsåret 2023–2024 görs totalt 10-12 besök i Egentliga Finland och Nyland. I besöken ingår tre besök till finskspråkiga gymnasier i Nyland. Besöken infaller mellan januari och april 2024.

Besöken som görs i Svenskfinland består av en inledning, två 45 minuters föreläsningspass och en frågestund. Besöken i finskspråkiga gymnasier är i regel kortare och innehåller en inledning, ett föreläsningspass och en frågestund.

Vad innebär det att fungera som Uni på väg-föreläsare?

Som Uni på väg-föreläsare förväntas du:

• delta i Uni på väg-utbildningarna (totalt fyra tillfällen) och göra uppgifter,
  • planera din föreläsning och videoföreläsning under utbildningen,
  • berätta kort om dig själv och din studiedag på Instagram-kontot Uni på Svenska  som upprätthålls av Svenska ärenden,
  • delta i besök och hålla föreläsningar (du förväntas delta i minst tre besök),
  • representera Helsingfors universitet.

Studiepoäng och arvode

Deltagandet i utbildningen, planering av föreläsning och besöken till gymnasierna ger dig två studiepoäng. För ett besök betalas ett arvode på 60 euro. För besök i Egentliga Finland betalas också dagtraktamente.

Ansökan och kontaktuppgifter

Ansökningstiden för Uni på väg pågår 6 – 19.11.2023. Du kan anmäla dig genom att fylla i den här anmälningsblanketten.

Information om Svenska ärendens rekryteringar får du via Uni på svenska-nyhetsbrev. Ifall du inte redan är prenumerant kan du beställa nyhetsbrevet här.

Har du frågor om Uni på väg? Kontakta campuskoordinator Miska Siilin: miska.siilin@helsinki.fi.