Forskarbesök

Forskarskolan och doktorandprogrammen uppmuntrar doktoranderna att besöka lämpliga utländska universitet, forskningsinstitut eller andra motsvarande enheter. Vissa doktorandprogram hör också till internationella nätverk som kan organisera doktorandkurser och andra mobilitetsmöjligheter.

Planering av forskarbesök

Under ditt forskningsbesök får du besöka en annan forskningsgrupp, ett universitet, ett forskningsinstitut eller någon annan motsvarande enhet där du kan bekanta dig med forskningsmetoder eller material som är viktiga för din doktorsavhandling. Under ditt besök får du bekanta dig med rutinerna vid en annan forskningsenhet och nätverka med forskare på området.

Mer information om möjligheten att ansöka om ekonomiskt stöd för forskningsbesök hittar du i artikeln om resebidrag för doktorander.

Du ska komma överens med din handledare om behovet av ett forskningsbesök, den tänkbara destinationen och tidpunkten. Din handledare kan också hjälpa dig med att hitta lämpliga kontakter vid utländska universitet eller andra forskningsenheter. Forskningsbesöket ska ha klara forskningsmässiga mål som främjar arbetet med doktorsavhandlingen. Det lönar sig att komma överens om samarbetsprinciperna och samarbetsformerna redan innan du besöker en forskningsgrupp. Om syftet med ditt forskningsbesök är att hitta en post doc-plats lönar det sig att diskutera frågan även med medlemmarna i din eventuella uppföljningsgrupp.

Med forskningsbesök avses korta resor som varar högst en månad. Om du är anställd vid Helsingfors universitet och din resa varar mer än en månad är det arbete utomlands som omfattas av andra regler. I en sådan situation, vänligen kontakta din enhets personaltjänster och läs instruktioner om arbete utomlands på Flamma.

Research visit or working abroad?

A research visit refers to short trips of no more than a month. If you are employed by the University of Helsinki and your trip lasts more than a month, it is work abroad, which is subject to different rules. In such a situation, please contact your unit's personnel services and familiarize yourself with Flamma's instructions on working abroad.