Fråga språkcentrums lärartutorer om språk- och kommunikationsstudier

Ibland kan det kännas svårt att studera språk, hitta lämpliga kurser och börja studera självständigt. Därför erbjuder lärarna vid Språkcentrum i egenskap av tutorer rådgivning när det gäller språkstudier. Följande språk har egna lärartutorer: engelska, finska, franska, italienska, ryska, spanska, svenska och tyska. Utöver dessa finns tutorer för studier i skriftlig kommunikation (finska) och muntlig kommunikation (finska).

Möte med en lärartutor

Vad är en lärartutor?

Lärartutorerna är lärare vid Språkcentrum och de är anträffbara utan tidsbokning en gång i veckan under terminerna.

Lärartutorerna finns för att diskutera allt som har att göra med språk. Du kan be dem om råd till exempel om du vill veta vad undervisningen på en viss kurs går ut på eller hur det skulle fungera för dig att studera exempelvis i ett tyskspråkigt land. Du har kanske börjat studera efter en lång paus eller så känner du dig osäker när du ska tala eller skriva språket. Det kan också finnas rädsla och negativa upplevelser kopplade till språkinlärning och språkanvändning.

Om du behöver allmän studentrådgivning för språk- och kommunikationsstudier kan du kontakta Studentrådgivningen i Kajsahuset. Kajsahuset hjälper dig till exempel med frågor om anmälan till språkkurser och svarar på frågor om genomförande och tillgodoräknande av de obligatoriska språk- och kommunikationsstudierna i examen.

Vad gör man under mötet med en lärartutor?

Lärartutorerna kan bland annat besvara frågor om

Du kan också använda träffen med tutorn till att gå igenom texter som du har skrivit eller be om tips i fråga om användbart webbmaterial eller kursutbudet. Lärartutorn kan också bedöma din utgångsnivå i ett språk och hjälpa dig att bli bättre på självvärdering.

Särskilt de som bedriver självständiga studier i språk gör klokt i att hålla kontakt med lärartutorerna.

Nervositet och språkängslan

Det lönar sig att diskutera språkängslan, inlärningssvårigheter eller nervositet med en lärartutor. Det ska kännas tryggt att lära sig språk. Lärartutorn strävar efter att finna en sådan lösning att du kan genomföra de språk- och kommunikationsstudier som är obligatoriska i din examen.

Lärartutorernas mottagningar

OBS! Tutormottagning sker huvudsakligen på distans. Tutoring börjas samtidigt med undervisning. Mögliga förändringar nämnas nedan, samt lärartutorernas mottagningstider.

Det finns ingen tutoring under tentamens- och läsveckan 4. - 8.3.2024.

Språk Tid och plats Lärartutorens namn och länk till kontaktuppgifter (universitetets webbplats)

period 3, 25.1.-22.2.2024, tor klo 13-14

period 4, 14.3.-25.4.2024, tor klo 13-14

period 5, 16.5.-23.5.2024tor klo 13-14

Karis rum på Zoom (Meeting ID: 985 823 7213)

Annars tutoring via e-post.

Kari Pitkänen
Spanska

ons. kl 12 - 13

• ersättande prov, studier i främmande språket, spanska, muntliga färdighet
  • repetition av grunderna i spanska, självständig projektkurs

Gonzalos rum på Zoom

Mottagning ska bokas via e-post. Annars tutoring via e-post.

Mirjami Matilainen:

• studiehelheter i spanska
  • tillgodoräknande av kommunikations- och språkstudier
  • ersättande prov, studier i främmande språket, spanska, skriftlig färdighet
  • fortsättande och avancerad nivå i spanska, självständig projektkurs

Mirjamis tutoring sker via e-post.

Gonzalo Hernández

Mirjami Matilainen

Finska
(som andra inhemska
språket)

mån. kl 13 - 14

Hannas rum på Zoom

Hanna Vänskä
Franska

Suvi Kotkavuori: grundkurser och avancerade kurser

Mirjami Matilainen: andra frågor till franska

Tutoring sker via e-post.

Suvi Kotkavuori

Mirjami Matilainen

Italienska

tis. kl 15 - 16

Giuseppes rum på Zoom

Mottagning ska bokas via e-post.

Giuseppe Feroldi
Modersmålet
(finska), skriftkommunikation

mån. kl 13 - 14

Salla-Maarias rum på Zoom

Salla-Maaria Suuriniemi
Modersmålet
(finska), talkommunikation
Tutoring sker in Zoom och ska bokas via e-post. Maiju Ranta

11.1.–25.4.2024

tor. kl 9-10

Det finns ingen tutoring Tor 28.3.2024

Carolas rum på Zoom

Annars tutoring via e-post.

Carola Rewell-Heikkinen
Tyska

tis. kl 12 - 13

Christians rum på Zoom

Christian Niedling
Ryska

Tutoring sker via e-post, mottagning via Zoom eller i Språkcentrum ska bokas via e-post.

Heidis rum på Zoom

Heidi Mäkäläinen