Karriärvägar för doktorer

Det är bra om du redan i början av dina doktorandstudier funderar över din karriär efter disputationen, även om den känns som någonting väldigt avlägset. Exempelvis studier som ingår i helheten Allmänna färdigheter kan vara bra att genomföra inom sådana delområden som du själv är intresserad av och som bäst främjar dina planer.

Varthän efter disputationen?

Högskolesektorn är fortfarande doktorernas största arbetsgivare, men numera kan doktorer arbeta med väldigt många slags uppgifter. Forskare och experter behövs förutom vid universiteten också vid exempelvis forskningsinstitut och i olika företags FoU-team. Förutom den privata sektorn har även den offentliga sektorn, staten och kommunerna användning för doktorandernas sakkunskaper. Att starta ett eget företag är också en beaktansvärd möjlighet inom många branscher.

Doktorer har omfattande karriärmöjligheter, och därför är det bra om du redan i ett tidigt skede funderar på hurdana arbetsuppgifter som intresserar just dig. Vilka styrkor har du? Vilken kompetens har ökat i och med doktorsexamen? Vilka arbetsuppgifter skulle du trivas bäst med? Det är också viktigt att vara medveten om alla alternativ: känner du alumner som utexaminerats från ditt doktorandprogram och vet du var de jobbar idag? Resultaten från universitetets karriäruppföljning (på finska) visar var doktorer inom ditt vetenskapsområde har fått jobb.

Din handledare och din uppföljningsgrupp hjälper dig med att planera din karriär. Du kan också delta i de karriärplanerings- och alumnevenemang som ditt doktorandprogram och forskarskolan ordnar. Även universitetets Karriärservice stöttar dig med att planera din karriär. Karriärservicens alla tjänster står till buds även för doktorander.

När du planerar din karriär kan du ha nytta av Karriärservicens anvisningar för att kartlägga den egna karriärstigen.

Till den akademiska världen

Nästa traditionella och naturliga steg efter doktorsexamen är att fortsätta forska vid ett universitet som så kallad postdoc-forskare. Inför postdoc-fasen lönar det sig att överväga möjligheten att flytta till ett annat universitet än hemuniversitetet; varför inte helst till ett utländskt sådant. Flyttning från ett universitet till ett annat hjälper dig skapa nya nätverk och få en bredare bild av dina möjligheter.

Att hitta finansiering är den kritiska uppgiften för postdoc-forskare. Du kan söka finansiering från bland annat stiftelsernas postdoc-pool, från olika stiftelser eller från Finlands Akademi. Aurora-databasen, som Åbo universitet ansvarar för, innehåller information om aktuella inhemska utlysningar av finansiering inom olika vetenskapsområden.

När du samlat på dig mer erfarenhet som forskare öppnas dörrarna även till fasta anställningar som lärare och forskare vid ett universitet. Det är trots allt bra att vara beredd på att det kan ta flera år att få en fast universitetsanställning.

Utanför den akademiska världen

Endast en del av dem som avlagt doktorsexamen fortsätter som forskare vid ett universitet. En bidragande orsak är att universiteten kan erbjuda bara ett fåtal forskarplatser, men å andra sidan ser inte alla doktorer nödvändigtvis en forskarkarriär vid universitetet som det intressantaste eller lämpligaste alternativet.

Om du uttryckligen siktar på att bli forskare bör du komma ihåg att universitetet oftast inte är den enda plats där man bedriver forskning inom ditt område. Exempelvis olika forskningsinstitut, den offentliga sektorn, privata företag, föreningar och stiftelser erbjuder många möjligheter. Förutom för en forskarkarriär ger doktorsexamen utmärkta förutsättningar också för många andra krävande expertuppgifter. Genom att planera dina studier med din framtida karriär i tankarna kan du utveckla din expertis i den riktning du önskar.