Studentrådgivning

Genom att välja utbildningsprogram ser du förutom de allmänna anvisningarna också utbildningsprogrammets eventuella egna innehåll. För att se Öppna universitetets instruktioner behöver du inte välja utbildningsprogram.

Studentrådgivning betjänar alla studerande vid universitetet. Allmän studentrådgivning ges på alla campus. Kajsahusets studentrådgivning ger dig råd även med frågor som rör språk- och kommunikationsstudier. För rådgivning som rör ditt eget utbildningsprogram eller studier kan du kontakta din hemfakultets närserviceställe.

En brådskande fråga och alla studentservicepunkter är stängda? Studentrådgivningens chattbot Hubotti är tillgänglig för dina frågor 24/7.

Så här väljer du rätt serviceställe

En vit skylt med texten "Studentrådgivning" på tre språk.

Välj servicestället beroende på vilken typ av rådgivning du behöver: allmän studentrådgivning eller rådgivning som rör din examen.

Allmän studierådgivning för alla studerande ges på följande serviceställen:

Fakultetsspecifik rådgivning ges på serviceställena i Brobergsterassen, Forsthuset, Gumtäkt, Kronohagen, Mejlans, Porthania och Vik. Varje serviceställe är specialiserat på en eller flera fakulteter och erbjuder studierådgivning om studier och examen vid den fakulteten.

Frågor om doktorsstudier besvaras av service för doktorander. Öppna universitetets studenter betjänas av Öppna universitetets studierådgivning.

Vid studentservicen i Kajsahuset får du hjälp med Sisu-tekniska problem samt allmän rådgivning till exempel gällande vilken ansökan du skall välja. Om du behöver Sisu-rådgivning gällande ditt eget utbildningsprogram eller studieinriktning, kontakta din egen fakultets studentservice.

Så här kontaktar du oss

En röd telefon på en vit yta.

Innan du kontaktar studentrådgivningen, vänligen kolla om svaret på dina frågor finns lätt tillgängligt i anvisningarna. Studentrådgivningen får flera frågor t.ex. om följande ämnen: läsårsanmälan, uppdatering av kontakt- och personuppgifterna, studieprestationsutdrag och närvarointyg, reserabatter och andra studentförmåner, universitets fonders stipendier, inskrivning och studierätter, frågor gällande Sisu.

Välj den kontaktmetod som passar bäst för just din situation:

  • Besök på ett serviceställe: Kontrollera öppettider och platser för serviceställen nedan. Observera att vissa serviceställen endast är öppna efter överenskommelse.
  • E-post: Vänligen kontakta oss i första hand med din helsinki.fi e-postadress. Om du använder en annan adress, uppge alltid ditt fullständiga namn samt ditt studentnummer (eller födelsedatum) och telefonnummer.
  • Telefon: Kolla telefontiderna för serviceställena nedan. Observera att telefontjänsterna är avsedda för allmänna frågor. Studentrådgivningen i Kajsahuset har inte telefontjänster.
  • Chatt: Studentrådgivningen i Kajsahuset ger allmän rådgivning för studerande via chatt. Utanför chattens öppettider finns kundtjänstrobot Hubotten tillgänglig för att svara på enkla frågor om dina studier. Du hittar chattfönstret till höger på den här sidan, ovanför respons-knappen. Om du inte kan se chattfönstret, kontrollera att du har accepterat funktionella webbkakor.
  • Boka ett möte: Om du har frågor som kräver mer detaljerade rådgivning kan du boka ett möte på din hemfakultets serviceställe. Berätta så noggrant som möjligt vad ditt ärende gäller, så kan vi bättre förbereda oss inför mötet med dig.

Obs! Vänligen undvik att kontakta oss via Sisu. Meddelanden och kommentarer som skickas i Sisu är främst för din ISP-handledare.

Studentrådgivningen i Kajsahuset

Den runda trappan i Kajsahuset.

Studentrådgivningen i Kajsahuset:

  • ger råd om läsårsanmälan, studierätter och studentförmåner
  • ger råd om Språkcentrets undervisningsutbud, anmälan till språkkurser och svarar på frågor om genomförande och tillgodoräknande av de obligatoriska språk- och kommunikationsstudierna i examen. På frågor om tillgodoräknande av valfria språkstudier svarar din egen fakultets studentservicepunkt.
  • hjälper med allmänna och tekniska frågor om Sisu, till exempel frågor om studieplan, kursanmälan och delprestationer
  • gör ändringar i personuppgifter i studentregistret
  • ger till exempel officiella studieprestationsutdrag, studieintyg, måltidsstödkort och läsårsdekal till ditt studentkort
  • fyller i olika blanketter, till exempel HRT:s blankett för reserabatt

E-post

Vi betjänar vardagar per e-post: 

Kundservice

Vår servicepunkt i Kajsahuset är öppen måndagar kl. 12-16 och torsdagar kl. 12-15 (entréplan, 3:e våningen, Fabiansgatan 30). 

Kristi himmelsfärdstorsdagen 9.5. är kundservicen stängd.

Rådgivning i Zoom

I Zoom kan du få hjälp och rådgivning i samma ärenden som vid vår servicepunkt, till exempel allmän och teknisk Sisu-rådgivning fungerar bra i Zoom. I Sisu-frågor, förbered dig på att dela din studieplan i Sisu. Du kan komma när det passar dig under vår Zoom-rådgivningstid. Om det är kö till rådgivningen, vänligen vänta i väntrummet. Vi släpper in dig så snart som möjligt.

  •  Zoom-rådgivningen tisdagar kl. 14-16 och onsdagar kl.10-12. Onsdagen 5.6. är Zoom-rådgivningen stängd.

Pop-up Sisu-rådgivning

i Kajsahusets Handledningshörna 

  • ons 17.4. klo 14-16
  • to 23.5. klo 14-16

Chatt

  • Chatten är öppen dygnet runt (chatt-ikonen till höger på denna sida, ovanför feedback-ikonen).
  • En studierådgivare är på plats i chatten tisdagar, onsdagar och fredagar kl. 12-14. Undantagsvis är ingen rådgivare på plats i chatten 5.6, men vår kundtjänstbot Hubotten är på plats dygnet runt. Hubotten talar tre språk: svenska, finska och engelska. Botten talar det språk på vilket språks sida du påbörjar diskussionen. Om botten inte kan svara på dina frågor, kan du lämna en kontaktbegäran till rådgivningen via chatten.

Postadress

Studentrådgivningen i Kajsahuset
PB 59, 00014 Helsingfors Universitet

Kajsahusets studentrådgivning har ingen telefonservice.

Studentservicen i Kronohagen

Fakultetsspecifik studierådgivning: Svenska social- och kommunalhögskolan, Statsvetenskapliga fakulteten

Kontaktuppgifter:

Statsvetenskapliga fakulteten
Unionsgatan 37
PB 54, 00014 Helsingfors universitet

Svenska social- och kommunalhögskolan
Snellmansgatan 12 (ingång från Yrjö-Koskinens gata)
PB 16, 00014 Helsingfors universitet

Tel. 02941 22221
kruununhaka-student@helsinki.fi

Telefonservice:

Vår telefonservice håller undantagsvis stängt.

Studierådgivning med e-post:

Vi betjänar på vardagar per e-post kruununhaka-student@helsinki.fi.

Studierådgivning med bokad tid:

Om du behöver mera djupgående rådgivning du kan boka tid.

Avhämtning av examensbetyg:

Studentrådgivningen i Kajsahuset eller bibliotekets kundservice (entréplan i tredje våningen, Fabiansgatan 30). Kontrollera din e-post för närmare information.

Undantag i öppettider:

Vår telefonservice håller stängt för nu. I

 

 

Studentservicen i Gumtäkt

Fakultetsspecifik rådgivning: Matematisk-naturvetenskapliga fakulteten

Kontaktuppgifter:

Physicum, Gustaf Hällströms gata 2
PB 64, 00014 Helsingfors universitet
Tel. 02941 50066
kumpula-student@helsinki.fi

Drop-in studierådgivning:

Du kan komma och diskutera med studierådgivare utan att boka tid. Vi har 20 minuter till en student.

Onsdagar kl.13.00-15.00:
  • 17.1.
  • 7.2.
  • 28.2.
  • 13.3.
  • 27.3.
  • 10.4.
  • 24.4.
  • 8.5.
  • 22.5.

Physicum G230 & G231, Library 2nd floor

Physicum G230 & G231. Bibliotek 2. vån, anvisningar, Gustaf Hällströms gata 2.

Telefonservice:

Torsdagar kl. 13–15.

Studierådgivning med e-post:

Vi betjänar på vardagar per e-post kumpula-student@helsinki.fi.

Studierådgivning med bokad tid:

Om du behöver mera djupgående rådgivning du kan boka tid.

Avhämtning av examensbetyg:

Torsdagar kl 13-15. Fakultetskansli (Physicum, 2:a våningen).

Studentservicen i Mejlans

Fakultetsspecifik rådgivning: Medicinska fakulteten

Undantag till öppettider:

  • Servicestället kommer att vara stängt på torsdag 21.3.

Kontaktuppgifter:

Biomedicum 1, 3. vån. Haartmansgatan 8
PB 63, 00014 Helsingfors universitet
Tel. 02941 26200

Studierådgivning med e-post

Vi betjänar på vardagar per e-post: 

Telefonservice:

Vår telefonservice ger allmän studierådgivning samt rådgivning för yrkesinriktad påbyggnadsutbildning:

  • allmän rådgivning: mån kl. 12–13.30
  • rådgivning för yrkesinriktad påbyggnadsutbildning: mån kl. 12-15 och tors kl. 12-14

Servicepunkt

Vår servicepunkt är öppen på torsdagar kl. 12-14.

Studierådgivning med bokad tid

Om du behöver mera djupgående rådgivning du kan boka tid.

Studentservicen i Forsthuset

Fakultetsspecifik rådgivning: Humanistiska fakulteten, Teologiska fakulteten

Kontaktuppgifter:

Forsthuset, C-flygeln, 3. vån., rum C305, Unionsgatan 40
PB 24, 00014 Helsingfors universitet
Tel. 02941 22322 (humanistiska fakulteten)
Tel. 02941 22699 (teologiska fakulteten)
metsatalo-student@helsinki.fi

Telefonservice:

  • Humanistiska fakulteten: måndagen kl. 14–16, tisdagen kl. 13–15 och torsdagen kl. 9–11.
  • Teologiska fakulteten, måndagen kl. 14–16 och torsdagen kl. 9–11

Studierådgivning med e-post:

Vi betjänar på vardagar per e-post metsatalo-student@helsinki.fi.

Studierådgivning med bokad tid:

Om du vill, det är också möjligt att boka tid för studierådgivning. Om tidsbokningen är upptagen ring eller skicka e-post.

Pop up -studierådgivning:

Pop up -studierådgivning under vårsemester 2024 i Forsthuset B308 (sal 12). Ta med dig din egen dator.

  • torsdagen den 29.2. kl. 16-17:30, humanistiska fakulteten och teologiska fakulteter 
  • torsdagen den 4.4. kl. 16-17:30, humanistiska fakulteten och teologiska fakulteter 
  • torsdagen den 16.5. kl. 16-17:30, humanistiska och teologiska fakulteter

Avhämtning av examensbetyg:

Studentrådgivningen i Kajsahuset eller bibliotekets kundservice (entréplan i tredje våningen, Fabiansgatan 30). Kontrollera din e-post för närmare information.

Undantag i öppettider:

Inga undantag för närvarande.

Studentservicen i Porthania

Fakultetsspecifik rådgivning: juridiska fakulteten 

Kontaktuppgifter:

Studentservicen i Porthania
PB 4, 00014 Helsingfors universitet
Tel. 02941 24720 (lna/msa)
porthania-student@helsinki.fi / oik-vaasa-neuvonta@helsinki.fi

Förhandsbokade fysiska möten för studierådgivning ordnas i Porthania (Universitetsgatan 3) rum 363.

Telefonservice:

På måndagar kl. 14–15 och på onsdagar kl. 11–12.

Studierådgivning med e-post

Vi betjänar på vardagar per e-post: porthania-student@helsinki.fi eller oik-vaasa-neuvonta@helsinki.fi (studierådgivning vid enheten i Vasa)

Studierådgivning med bokad tid

Om du behöver mera djupgående rådgivning du kan boka tid.

Pop up -studierådgivning

Pop up -studierådgivning ges ungefär en gång per månad i Porthanias tidningssal (P219). Nästa Pop up -studierådgivning 8.5. kl. 12-14:30.

Avhämtning av examensbetyg

Studentrådgivningen i Kajsahuset eller bibliotekets kundservice (entréplan i tredje våningen, Fabiansgatan 30). Kontrollera din e-post för närmare information.

Undantag i öppettider:

Inga undantag för närvarande.

Studentservicen på Brobergsterrassen

Fakultetsspecifik rådgivning: Pedagogiska fakulteten

Kontaktuppgifter:

Minerva, Brobergsterrassen 5 A
PB 9, 00014 Helsingfors universitet
Tel. 02941 29600
siltavuori-student@helsinki.fi

Telefonservice:

Telefonservicen är för allmänna studiefrågor. Om du behöver inriktningsspecifik rådgivning är det bäst att skicka e-post eller boka en tid. Våra telefonservice är öppen på torsdagar vid följande tider:

  • 16.5.2024-13.6.2024 kl. 10-12
  • 15.8.2024-5.9.2024 kl. 10-12
  • 5.12.2024-19.12.2024 kl. 10-12

Studierådgivning med e-post

Vi betjänar på vardagar per e-post: siltavuori-student@helsinki.fi

Studierådgivning med bokad tid

Om du behöver mera djupgående rådgivning du kan boka tid.

Avhämtning av examensbetyg

Studentrådgivningen i Kajsahuset eller bibliotekets kundservice (entréplan i tredje våningen, Fabiansgatan 30). Kontrollera din e-post för närmare information.

Undantag i öppettider:

Inga undantag för närvarande. Framtida undantag kommer att meddelas på denna sida.

Studentservicen i Vik

Fakultetsspecifik rådgivning: bio- och miljövetenskapliga fakulteten, veterinärmedicinska fakulteten, farmaceutiska fakulteten, agrikultur-forstvetenskapliga fakulteten

Kontaktuppgifter

Infocenter Korona, 2. vån. rum 2050, Viksbågen 11
PB 62, 00014 Helsingfors universitet
Tel. +358 2941 57600
viikki-student@helsinki.fi

Servicepunkt

Vår servicepunkt är öppen på torsdagar kl. 13-15.

  • Studentservice i smådjurs- och hästsjukhuset erbjuder rådgivning enligt överenskommelse.
  • Mäntsäläs produktionsdjursjukhus erbjuder rådgivning enligt överenskommelse.

Telefonservice:

Vår telefonservice är öppen på torsdagar kl. 13-15. Telefonservicen är för allmänna studiefrågor. Om du behöver mera djupgående rådgivning är det bäst att skicka e-post eller boka en tid.

Studierådgivning med e-post

Vi betjänar på vardagar per e-post: viikki-student@helsinki.fi  

Studierådgivning med bokad tid

Om du behöver mera djupgående rådgivning du kan boka tid. Möten kan hållas antingen via telefon, videolänk eller personligt. Om inget annat har bestämts ringer studierådgivaren upp dig på utsatt tid.

Undantag i öppettider:

Inga undantag för närvarande. Framtida undantag kommer att meddelas på denna sida.

Internationella studentrådgivning

En grupp studerande diskuterar i en föreläsningssal.

Den internationella studentrådgivningen erbjuder allmän studentrådgivning för internationella examensstudenter. För mer information om tjänsten, vänligen ändra språket på sidan till engelska.

Andra servicen

Glöm inte att förutom studierådgivning erbjuder universitetet många andra tjänster för att stödja dina studier. Planerar du ett studentutbyte? Behöver du råd om språkstudier eller karriärplanering? Eller kanske stöd för ditt välbefinnande eller IT-problem?

Med hjälp av Rådgivningskompassen kommer du på rätt väg i alla situationer.

Är du ännu inte studerande vid Helsingfors universitet? Ansökningsservicen hjälper dig i frågor som gäller att söka till Helsingfors universitet.