Reserabatter

Som närvarande examensstuderande har du rätt till reserabatter både inom huvudstadsregionens närtrafik mellan städerna och i fjärrtrafiken. Grundexamensstuderande och doktorander är berättigade till olika reserabatter.

Rabatt i huvudstadsregionens kollektivtrafik

Grundexamensstuderande bosatta i Helsingfors, Esbo och Grankulla, Vanda, Kervo, Sibbo och Kyrkslätt är i regel berättigade till reserabatter. För studeranderabatten behöver du ett giltigt studentkort. Vid sidan av det traditionella studentkortet kan du även använda det digitala studentkortet Frank App. Om du inte ännu har ett studentkort behöver du för att få rabatten en ifylld ansökan om rabattbiljetter hos HRT (pdf) som förses med universitetets stämpel.

Du kan också köpa studerandebiljetten via HRT-appen. Var god och kontrollera på HRTs instruktioner vad som förutsätts för att köpa en studerandebiljett på HRT-appen.

Mer information om resekort och om priserna inom huvudstadstraktens trafik finns på HRT:s webbplats.

Rabatt på fjärrtrafikens tåg och i bussar

Matkahuolto och VR beviljar studierabatt för alla som avlägger grundexamen vid universitetet. VR beviljar rabatt även för doktorsstuderande. När du köper biljett ska du uppvisa giltigt traditionellt eller digitalt studentkort. Doktorander måste också vara medlemmar i studentkåren för att få ett giltigt studentkort.

Mer information om studentrabatterna finns på VR:s och Matkahuoltos webbplatser.