Rum för bön och stillhet

Störs du av stök och stoj på campus? Vill du ha en lugn stund i ett tyst rum under en jäktig dag? Du har möjlighet att använda rum för bön och stillhet för att främja ditt psykiska eller andliga välbefinnande. I rummet kan du t.ex. stilla dig, be eller meditera. Rummet är öppet under byggnadens öppettider och kan användas av både studerande och anställda utan förhandsbokning.

Kom ihåg att visa hänsyn mot andra användare. Alla aktiviteter i rum för bön och stillhet ska ske i enlighet med universitetets värderingar. Om du har frågor om rum för bön och stillhet kan du kontakta studentservicen eller universitetsprästerna.

Centrum

På Centrumcampus finns rummet i Kajsahuset (Fabiansgatan 30). Rummets nummer är 4058a och det ligger på fjärde våningen.

Gumtäkt

På Campus Gumtäkt är du välkommen att använda rum B145 i Chemicum, på adressen A.I. Virtanens plats 1 (1:a vån.).

Mejlans

På Campus Mejlans kan du använda det rummet på Mejlans tornsjukhus, på adressen Haartmansgatan 4 (P-vån.). Rummet ligger i anslutning till Leiko-enheten. Om du behöver kan du be om anvisningar från informationen på tredje våningen.

Vik

På Campus Vik är du välkommen att använda rummet i E-huset, på adressen Ladugårdsbågen 3 (2:a vån.).

Rummet kan användas under byggnadens öppettider. E-huset är tills vidare öppet (huvuddörren) från måndag till fredag kl. 10–17.

Så här använder du rummet

1. När du kommer in, vänligen ta av dig skorna och lägg dem på skostället.
  2. Om någon är i rummet när du kommer in kan du ändå komma in och stilla dig enligt din egen tro/övertygelse. Rummet är alltså alltid öppet för alla Universitets studerande och anställda och kan inte reserveras för enskilda personer eller grupper.
  3. Du kan använda din egen åskådnings symboler och skrifter. Du hittar olika skrifter och material i skåpet, eller så kan du ha med dig det du behöver. Kom ihåg att ta med dig dina egna material när du går.
  4. Rummet är avsett för att stilla sig, be och meditera. Därför är det inte tillåtet att äta, dricka, samtala, spela musik eller sova i rummet.
  5. Du kan be högt och i grupp ifall det inte stör andra personer som befinner sig i rummet.
  6. Av brandsäkerhetsskäl är det inte tillåtet att göra upp eld i rummet. Man får alltså inte heller bränna stearinljus.
  7. Det är inte tillåtet att använda rökelse eller starka parfymer i rummet med tanke på personer med allergier och doftöverkänslighet.
  8. All verksamhet som pågår i rummet måste vara förenlig med universitetets värden: jämlikhet och likabehandling oavsett kön, kultur, religion och livsåskådning. Verksamheten ska vara öppen och transparent.