Studentrådgivningen i Kajsahuset:
- ger råd om läsårsanmälan, studierätter och studentförmåner
- ger råd om Språkcentrets undervisningsutbud, anmälan till språkkurser och svarar på frågor om genomförande och tillgodoräknande av de obligatoriska språk- och kommunikationsstudierna i examen. På frågor om tillgodoräknande av valfria språkstudier svarar din egen fakultets studentservicepunkt.
- hjälper med allmänna och tekniska frågor om Sisu, till exempel frågor om studieplan, kursanmälan och delprestationer
- gör ändringar i personuppgifter i studentregistret
- ger till exempel officiella studieprestationsutdrag, studieintyg, måltidsstödkort och läsårsdekal till ditt studentkort
- fyller i olika blanketter, till exempel HRT:s blankett för reserabatt
E-post
Vi betjänar vardagar per e-post:
Kundservice
Vår servicepunkt i Kajsahuset är öppen måndagar kl. 12-16 och torsdagar kl. 12-15 (entréplan, 3:e våningen, Fabiansgatan 30).
Under påsken måndagen 1.4. och Kristi himmelsfärdstorsdagen 9.5. är kundservicen stängd.
Rådgivning i Zoom
I Zoom kan du få hjälp och rådgivning i samma ärenden som vid vår servicepunkt, till exempel allmän och teknisk Sisu-rådgivning fungerar bra i Zoom. I Sisu-frågor, förbered dig på att dela din studieplan i Sisu. Du kan komma när det passar dig under vår Zoom-rådgivningstid. Om det är kö till rådgivningen, vänligen vänta i väntrummet. Vi släpper in dig så snart som möjligt.
- Zoom-rådgivningen tisdagar kl. 14-16 och onsdagar kl.10-12. Onsdagen 5.6. är Zoom-rådgivningen stängd.
Pop-up Sisu-rådgivning
i Kajsahusets Handledningshörna
- ons 17.4. klo 14-16
- to 23.5. klo 14-16
Chatt
- Chatten är öppen dygnet runt (chatt-ikonen till höger på denna sida, ovanför feedback-ikonen).
- En studierådgivare är på plats i chatten tisdagar, onsdagar och fredagar kl. 12-14. Undantagsvis är ingen rådgivare på plats i chatten 22.3, 29.3. och 5.6, men vår kundtjänstbot Hubotten är på plats dygnet runt. Hubotten talar tre språk: svenska, finska och engelska. Botten talar det språk på vilket språks sida du påbörjar diskussionen. Om botten inte kan svara på dina frågor, kan du lämna en kontaktbegäran till rådgivningen via chatten.
Postadress
Studentrådgivningen i Kajsahuset
PB 59, 00014 Helsingfors Universitet
Kajsahusets studentrådgivning har ingen telefonservice.