Studietid och examen

I universitetslagen finns bestämmelser om studietiden när studierna leder till examen. Man kan kontrollera sin återstående studietid i Sisu. Närmare instruktioner om hur du kan kontrollera dina egna uppgifter finns på sidan Sisu-instruktion: Min profil, prestationer och ansökningar. När studierätten upphör anges också på studieprestationsutdraget och studieintyget.

Kom ihåg att göra läsårsanmälan, om du inte gör läsårsanmälan förbrukar du studietid. Om du gör ändringar i din anmälan under terminen, uppdateras uppgiften om när studierätten upphör senast följande dag i Sisu. Registerstatus för hela terminen bestäms enligt din status terminens sista dag.

Om din studietid tar slut innan du utexamineras var så vänlig och se artikeln Om studietiden tar slut

Målsatta tider

De målsatta studietiderna gäller examensstuderande vars rätt att avlägga examen har börjat 1.8.2005 eller senare.

De målsatta tiderna är:

• För en lägre högskoleexamen (kandidatexamen) tre läsår. Om du har en studierättighet som leder till en kandidatexamen har du rätt att avlägga examen inom en tid som är högst ett år längre än den målsatta tiden, dvs. fyra läsår.
  • För en lägre och högre högskoleexamen (kandidatexamen och magisterexamen) är den sammanräknade målsatta tiden fem läsår, förutom psykologutbildningen fem och ett halvt läsår och veterinärutbildningen sex läsår. Om du har en studierättighet som omfattar både kandidat- och magisterexamen, har du rätt att avlägga examina inom en tid som är högst två år längre än den målsatta tiden.
  • För en högre högskoleexamen (magisterexamen) två läsår, förutom magisterexamen i psykologi två och ett halvt läsår, odontologie licentiatexamen i ett steg fem och ett halvt läsår och medicine licentiatexamen i ett steg sex läsår. Om du har en studierättighet som omfattar enbart magisterexamen, har du rätt att avlägga examen inom en tid som är högst två år längre än den målsatta tiden.

Frånvaro som inte förbrukar studietid

Den här instruktionen gäller studierätter för lägre och högre högskoleexamen, som börjat 1.8.2005 eller senare, det vill säga studierätter som omfattas av lagen om begränsande av studietiden.

I den tid det tar att avlägga examen inräknas inte

• frånvaro av lagenlig orsak
  • två terminer frånvaro av annan än lagenlig orsak (fyra terminer om du inlett studierna före 1.8.2015)

Frånvaroterminerna behöver inte följa på varandra. Om du har flera aktiva studierätter, behöver du inte vara samtidigt närvarande eller frånvarande i dem alla. Du kan välja att vara samtidigt frånvarande i något utbildningsprogram och närvarande i ett annat.

Om du studerar på tilläggstid, påverkar frånvaro inte tilläggstidens längd.

Lagenlig frånvaro

Lagenliga frånvaroorsaker är

• tjänstgöring enligt värnpliktslagen
  • tjänstgöring enligt civiltjänstlagen
  • tjänstgöring enligt lagen om frivillig militärtjänst för kvinnor
  • graviditets-, föräldraledighet (tidigare moderskaps-, faderskaps- och föräldraledighet) och ledighet i sambad med adoption

Du kan vara frånvaroanmäld av lagenliga orsaker ett obegränsat antal terminer under din studietid, utan att det påverkar din studierätts giltighet. Lämna in intygöver den lagenlig frånvaron (se nedan) till studentrådgivningen medan din studierätt ännu är i kraft.  Intyg kan inte lämnas in när studierättens giltighet redan upphört.

Lagenlig orsak kan registreras endast för terminer du varit frånvaroanmäld. För att en termin du varit frånvaroanmäld ska kunna registreras med lagenlig orsak räcker det att den orsaken sträcker sig minst en dag över den terminen. Om du anmält dig som närvarande eller försummat anmälningen för en redan avslutad termin, kan anmälan inte ändras till lagenlig frånvaro i efterhand.  Sådana terminer förbrukar studietid.

Intyg över lagenlig frånvaro

Lämna in intyg över grunderna för den lagenliga frånvaron till Kajsahusets studentrådgivning. Av intyget ska framgå vilken period den lagenliga frånvaron gäller. Du kan lämna in intyget även i efterhand, men innan studietiden tar slut.

Som intyg duger

• beslut från FPA om graviditets- och föräldrapenning (i tidigare beslut moderskaps-, faderskaps- eller föräldradagpenning) eller ett motsvarande intyg från en utländsk myndighet om lagenlig föräldraledighet
  • militärpass
  • intyg över civiltjänstgöring, av vilket framgår när tjänstgöringen börjat och slutat.

Observera att, om du beviljats uppskov för ditt första studieår av någon annan än ovanstående orsak, förbrukar frånvaron studietid på samma sätt som annan frånvaro (se nedan).

Annan frånvaro

Du kan frånvaroanmäla dig av annan än lagenlig orsak två eller fyra terminer utan att det förbrukar studietid. Du behöver inte lämna in intyg någonstans över sådan frånvaro efter att du tagit emot din studieplats. Det räcker att du läsårsanmäler dig som frånvarande.

Du har till ditt förfogande annan än lagenlig frånvaro som inte förbrukar studietid

• två terminer om din studierätt börjat 1.8.2015 eller senare
  • fyra terminer om din studierätt börjat före 1.8.2015.

Om du är frånvarande fler terminer än så av andra än lagenliga orsaker, förbrukar det studietid på vanligt sätt.