E-thesis

E-thesis är en digital tjänst för att lämna in, bedöma och arkivera examensarbeten. Examensarbeten som har online publiceringslicens flyttas till Helsingfors universitets öppna publikationsarkiv (Helda).

I alla andra fakulteter granskas och utvärderas avhandlingar i E-thesis systemet utom matematisk och naturvetenskapliga fakulteten. Vid medicinska, pedagogiska, teologiska fakulteter och Svenska social- och kommunalhögskolan lämnas också kandidatavhandlingar in i E-thesis.

Kontrollera vilken praxis din fakultet följer när det gäller att lämna in avhandlingar, t.ex. tidtabellen. Alla avhandlingar som lämnats in inom deadline (senast kl. 23.59) kommer att beaktas.

I de fakulteter där e-thesis system används för att granska avhandlingar studieadministrationen tar emot examensarbetena i E-thesis och vidarebefordrar dem till granskarna för bedömning. Studenten meddelas när bedömningen är klar. De bedömda avhandlingarna godkänns av fakultetsrådet/en bedömningsnämnd/utbildningsprogrammets ledningsgrupp. Arbetena som sparas i systemet skickas automatiskt till plagiatkontrollprogrammet Ouriginal för analys. Studenten får e-post. Länken till rapporten skickas till bebömingsblanketten i E-thesis. Rapporten från Ouriginal granskas i samband med bedömningen av avhandlingen.

De godkända examensarbetena förvaras i E-thesis. Alla godkända examensarbeten kan läsas på Helsingfors universitets biblioteks kioskdatorer. Sammandragna är alltid offentliga och kan läsas i publikationsarkivet.

När avhandlingen har blivit godkänd kan studenten ge sitt tillstånd att publicera avhandlingen i Helsingfors universitets öppna publikationsarkiv. Mera information om lämningen (bl.a. sammandragsblankett), granskningen och publicering  kan hittas från E-thesis.