Utbytesdestinationer i Latinamerika

Du kan ansöka om att åka på utbyte till Latinamerika och studera vid något av Helsingfors universitets partneruniversitet i Brasilien, Chile, Costa Rica, Ecuador, Colombia, Mexiko, Peru och Uruguay. Utbytesplatserna är antingen för studenter vid alla fakulteter eller för studerande i en eller två fakulteter. Se närmare begränsningar separat för varje universitet.

Om du bland dessa alternativ inte hittar något som passar dig så kan du åka på utbyte självständigt.

Observera att ansökningstiden för destinationer utanför Europa kan vara t.o.m.1½ år innan utbytets början. Var alltså ute i god tid!

För att åka på utbyte till Latinamerika krävs goda kunskaper i spanska eller portugisiska. Goda kunskaper i spanska eller portugisiska avser språkkunskaper på nivån B1/B2 enligt CEFR-skalan. Läs mer på sidan Språkkunskapskrav.

Studenten står själv för boende- och levnadskostnader under utbytet samt för rese-, försäkrings- och visumkostnader.

Läsåret i en del utbytesuniversitet i Latinamerika börjar i februari–mars. Höstterminen börjar vid månadsskiftet juli–augusti. Utbytestiden kan inte fördelas mellan utbytesuniversitetets två olika läsår, dvs. för ett helt läsårs studier i de flesta destinationer i Latinamerika måste du åka i januari-mars.

OBS! Här finns endast en lista på destinationer, mer information och detaljer om platser hittas på den engelskspråkiga sidan!

Brasilien

Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro - PUC-Rio

Universidade de São Paolo (USP)

Universidade Federal Do Pará