Val av förhandsgranskare samt granskarnas uppgifter

Här hittar du information om vilka uppgifter förhandsgranskarna har, vilka kriterier som följs när förhandsgranskarna utses och hur förhandsgranskarna ger sitt utlåtande.

Val av förhandsgranskare

När förhandsgranskarna väljs gäller det att fästa särskild vikt vid att personerna har den expertis som krävs men också vid att de är ojäviga. Förhandsgranskarna väljs alltid bland personer utanför disputandens hemfakultet och i regel ska de inte heller komma från Helsingfors universitet. En docent vid fakulteten kan utses till förhandsgranskare, om hen arbetar utanför fakulteten.

Förhandsgranskaren, opponenten och medlemmarna i betygsnämnden får inte stå i ett sådant förhållande till disputanden eller doktorsavhandlingen eller någon annan part som kan leda till att deras opartiskhet kan ifrågasättas.

Följande personer kan följaktligen inte vara förhandsgranskare, opponent eller medlemmar i betygsnämnden:

• en person som är medförfattare till en delpublikation som ingår i doktorsavhandlingen
  • en person som har ett pågående forskningssamarbete eller under processen med doktorsavhandlingen har haft ett forskningssamarbete med disputanden
  • en person som har haft ett nära forskningssamarbete med doktorsavhandlingens handledare under de tre senaste åren före granskningen av doktorsavhandlingen
  • en nära släkting till disputanden
  • disputandens eller handledarens närmaste chef eller medarbetare
  • en medlem i doktorsavhandlingens uppföljningsgrupp.

Som disputand har du rätt att framföra dina anmärkningar mot valet av förhandsgranskare. Om du anser att någon av de föreslagna förhandsgranskarna är jävig, är det viktigt att du så snart som möjligt meddelar detta till din hemfakultets forskarstudieärenden samt till din handledare och din ansvarsperson, för att handledaren eller ansvarspersonen ska kunna söka fram en lämplig ersättare. Om du är osäker på om en föreslagen förhandsgranskare är jävig, kan du be att få saken bekräftad av din fakultets forskarstudieärenden.

Update on 22 March 2022 The University of Helsinki does not recommend using employees of Russian or Belorussian universities as pre-examiners or opponents, or use them as scientific experts. Mera information finns på HUs sidan Kriget i Ukraina

Förhandsgranskarnas uppgifter

Förhandsgranskarna ska påpeka manuskriptets förtjänster, föreslå korrigeringar och förbättringar för författaren och i ett motiverat, skriftligt utlåtande föreslå för fakulteten att disputationstillstånd beviljas eller att manuskriptet underkänns. Oftast ger varje förhandsgranskare ett eget utlåtande, men om granskarna vill kan de också ge ett enda gemensamt utlåtande.

Utifrån förhandsgranskarnas utlåtanden fattar fakultetsrådet beslut om beviljande av disputationstillstånd. Om doktoranden föreslår en sådan delpublikation för sin sammanläggningsavhandling som ännu inte har godkänts för publicering, ska förhandsgranskarna fästa särskild vikt vid den delpublikationens nivå. Förhandsgranskaren kan i sitt utlåtande på ett allmänt plan föra fram de korrigeringar och tillägg som hen kräver. Förhandsgranskaren har emellertid inte rollen som handledare.

När förhandsgranskarna har utsetts, informerar fakultetsrådets föredragande förhandsgranskarna och disputanden om beslutet. Fakulteten skickar doktorsavhandlingens manuskript och behövliga granskningsanvisningar till förhandsgranskarna. Förhandsgranskarna ska inom två månader från att de fått uppdraget gemensamt eller var för sig ge ett motiverat, skriftligt utlåtande där det tydligt föreslås att disputationstillstånd ska beviljas eller förvägras. Vid vissa fakulteter kan förhandsgranskarna kräva att manuskriptet korrigeras redan innan de ger sitt utlåtande. Din fakultets forskarstudieärenden ger dig då närmare anvisningar för hur du ska gå till väga.

Om förhandsgranskarna upptäcker så allvarliga fel eller brister i manuskriptet att de inte kan ge ett förordande utlåtande eller om de är oeniga om nivån på manuskriptet, förfaller förhandsgranskningen. Förhandsgranskningar som förfallit meddelas fakultetsrådet för kännedom, exempelvis som ett anmälningsärende.

Förhandsgranskningsutlåtande

Förhandsgranskarna ger tillsammans eller var för sig ett utlåtande där de antingen

• förordar att disputationstillstånd beviljas för manuskriptet i dess nuvarande form eller med små korrigeringar som handledaren kan godkänna eller
  • konstaterar att manuskriptet innehåller så allvarliga brister att disputationstillstånd inte kan förordas.

Du delges utlåtandena före fakultetsrådets möte. Du har rätt att lämna in ett skriftligt bemötande, om du anser att utlåtandena innehåller en betydande mängd ogrundad kritik och du vill uttrycka din avvikande mening för allmän kännedom.

Utlåtandena bifogas till fakultetsrådets protokoll från det möte vid vilket disputationstillståndet beviljades, och efter det är de offentliga dokument.