OLS-språktest

EU-kommissionen gör det möjligt att testa språkkunskaperna hos dem som går på Erasmus-utbyte och praktik före och efter utbytesperioden. Vi rekommenderar att du gör ett språktest och språkkurser. Tanken är att eleven ska se hur hans språkkunskaper har förbättrats under utbytesperioden. Namnet på det nuvarande språktestsystemet för onlinespråksupport (OLS) är EU Academy. OLS-språktestet utförs självständigt och under oövervakade förhållanden. Resultatet av provet fungerar främst som ett hjälpmedel för att utvärdera dina egna språkkunskaper, och det kan inte användas som ett officiellt språkkunskapsintyg.

OLS-språktestet genomförs självständigt under oövervakade förhållanden. Resultatet är främst avsett att hjälpa dig utvärdera dina språkkunskaper och kan inte används som ett officiellt språkintyg.

Att registrera sig i OLS-systemet och problemsituationer

Registrera dig i OLS-systemet (EU Academy)

Du kan hitta språktestet via denna länk: https://academy.europa.eu/local/euacademy/pages/course/community-overview.php?title=learn-a-new-language

Du bör börja med att skapa EU-inloggningsuppgifter. Du hittar instruktioner för att skapa en EU-inloggningstoken här: https://academy.europa.eu/mod/page/view.php?id=7817

Sök efter "Placement test" enligt ditt utbytesspråk, t ex German placement test, English placement test. Resultatet av testet förblir synligt på din egen Dashboard när du är inloggad i systemet, och kan hittas där när det behövs.

Regitreringsproblem

Prova olika webbläsare. Kontakta Enheten för internationellt utbildningssamarbete: studentexchange@helsinki.fi

OLS-språktest och språkkurser

Det nya OLS-systemeterbjuds ett brett utbud av språkstudiematerial på flera språk. Utbudet omfattar sammanlagt 29 språk i de länder som deltar i programmen Erasmus+ och Europeiska solidaritetskåren.

Deltagarna i Erasmus+ och Europeiska solidaritetskåren utföra nivåtest på följande språk:

• bulgariska, engelska, spanska, nederländska, italienska, grekiska, kroatiska, lettiska, litauiska, maltesiska, portugisiska, polska, franska, rumänska, svenska, tyska, slovakiska, slovenska, finska, danska, tjeckiska, ungerska, estniska, iriska, isländska, makedonska, norska, serbiska och turkiska.

Fakta om OLS-språktestet (Placement test)

• Testet testar grammatik, fraser samt hör- och läsförståelse.
  • I EU Academy väljer du placeringsprovet för ditt utbytes huvudspråk, t.ex. engelska placeringstest
  • Bedömningen använder den gemensamma europeiska referensramen (CEFR).
  • Testet tar 40-60 minuter.
  • Resultatet påverkar inte antagandet av utbyte eller praktik.
  • Vi rekommenderar att du gör testet igen efter bytesperiodens slut, förutom om det första testet var bästa möjliga resultat, dvs. C2

Språkkurser

Man kan också studera skräddarsydda webbspråkkurser enligt nivån in många språk. Mest erbjudanden på nivåer A1 - B2 finns på de fem mest använda språken, dvs. engelska, tyska, franska, spanska och italienska. I andra språk  språkkurser är på nybörjarnivå. Finska och svenska språkkurser kan också läsas på nivåerna A1 - A2.

• Om du får B1 eller lägre i språktestet rekommenderar vi starkt att du deltar i en språkkurs.
  • Ta kursen på samma språk som provet.
  • Även om ditt testresultat är bättre än de nivåer som nämnts ovan rekommenderas ändå deltagande i kursen.
  • Börja studera språkkursen på den nivå du nådde i provet.

Läs mer om prov och kurser på Utbildningsstyrelsens hemsida här