Tänk först igenom dina egna mål.
Fundera närmare på vad du själv är intresserad av innan du tar kontakt med eventuella uppdragsgivare. Ta också reda på vilka villkor ditt utbildningsprogram ställer.
- Vilket ämne är du intresserad av?
- Vilket slags forskningssamarbete skulle du ha nytta av i framtiden?
- Var skulle du vilja arbeta?
- Vilka ämnen är aktuella och intressanta också för potentiella uppdragsgivare?
När du funderar på intressanta ämnen kan dra nytta av frågor som används för karriärplanering. Det är viktigt att du själv är motiverad att slutföra ditt arbete.
Att hitta en uppdragsgivare
Det bästa sättet är att själv hitta en lämplig arbetsgivare. Fundera på om du redan har lämpliga kontakter. Skulle till exempel den arbetsgivare du sommarjobbat för vara intresserad av ett forskningssamarbete? Be dina vänner och bekanta om tips.
Var öppen när du söker potentiella företag, myndigheter, inrättningar och institut. Många företag har egna gradubanker där man kan lägga in förslag på teman som kan vara till nytta för organisationen.
Kolla också platsannonser i olika jobbportaler. Karriärservicen har samlat vissa här: arbetsplatser. Många projektanställningar eller visstidsanställningar kan vara förhandlingsbara avhandlingsuppdrag. Om du hittar en plats som verkar lämplig kan du föreslå detta som ett alternativ.
Du kan också hitta uppdragsgivare vid universitetet, till exempel här:
Finslipa din idé
Att hitta en lämplig arbetsgivare kan ta lite tid och medföra extra arbetsmoment. Det första steget är att definiera ämnet för avhandlingen och skriva en konkret forskningsplan. Arbetsgivaren är inte nödvändigtvis intresserad av avhandlingens teoretiska del.
För en arbetsgivare är det lätt att nappa på en färdig idé. Arbetsgivaren vill inte gissa sig till vad du har specialiserat dig på och vad du skulle kunna göra. Det är din uppgift att berätta det för arbetsgivaren. Skriv ner dina kompetensområden.
Gör upp en forskningsplan. Ta kontakt med organisationen genom att presentera dig själv och din idé. Du kan också lägga fram några alternativa idéer.
Förbered dig på samma sätt som när du söker jobb eller ska gå på en arbetsintervju. Du måste kunna berätta vad du är intresserad av och marknadsföra ditt forskningstema. När du träffar arbetsgivaren är det bra om du har med dig ”ett tillhygge”, exempelvis en PowerPoint-presentation om forskningsupplägget.