Ämneslärare, jag?

Ämneslärarutbildningen ger dig bred behörighet att arbeta som ämneslärare i grundskolan och gymnasiet och som lärare i allmänbildande ämnen vid andra läroanstalter.

Ämneslärarbehörighet

Du får ämneslärarbehörighet genom att avlägga kandidat- och magisterexamen och genomföra följande studier:

• Pedagogiska studier för lärare
  • Studier i ett undervisningsämne

Examensstuderande inkluderar vanligen studierna i sin examen, men det är inte ett måste för att kunna få behörighet. Se instruktionen för att skaffa behörighet som ämneslärare efter examen.

Studier i ett undervisningsämne

Med undervisningsämne avses ett läroämne som man kan undervisa inom den grundläggande utbildningen eller i gymnasiet. Kontrollera i studieplanen för ditt utbildningsprogram i Sisu om du ska genomföra studier i ett eller två undervisningsämnen när du studerar till ämneslärare.

Under anvisningen Studier i ett undervisningsämne för ämneslärare hittar du information om studier i undervisningsämnen som erbjuds vid Helsingfors universitet.