Studenthälsovården

Som stöd för dig i frågor som gäller hälsa och sjukdom finns Studenternas hälsovårdsstiftelse, välfärdsområdenas hälsovårdstjänster samt andra hälso- och välbefinnandetjänster. Examensstuderande omfattas även av den lagstadgade olycksfallsförsäkring som universitetet har tecknat.

Studenternas hälsovårdsstiftelse SHVS

Under dina universitetsstudier är Studenternas hälsovårdsstiftelse (SHVS) ditt stöd för välbefinnande och hälsa. Studenternas hälsovårdsstiftelse är sakkunnig inom studerandehälsovården: vi erbjuder tjänster i allmän, oral och mental hälsa samt stöder välbefinnandet för studiegemenskaper. Du kan använda Studenthälsans tjänster när du som grundexamenstuderande har betalt hälsovårdsavgiften till FPA. Se SHVS:s video på YouTube

Studenthälsans tjänster omfattar inte studerande som genomför utbytesstudier vid Helsingfors universitet eller doktorander.

Kontakta SHVS

Self är studerandes egen webbtjänst för att sköta hälsoärenden i SHVS. Där kan du bl.a. uppdatera din kontaktinformation, hantera dina mottagningstider, kommunicera med SHVS via ett kontaktformulär eller chatt och gå till distansmottagningen. Ta i bruk Self.

SHVS betjänar på vardagarna vanligtvis kl. 8-15, beroende av servicestället. Bedömning av vårdbehovet och tidsbeställning i SelfChat (kräver inloggning) eller per telefon. Kontaktuppgifterna för alla serviceställen finns på SHVS kontaktsida.

Be för säkerhets skull om ett läkarintyg om du besöker en läkare. Du kan behöva intyget t.ex. för FPA om din sjukdom blir långvarig. Läs mer om sjukledighet och sjukdagpenning för studerande på FPA:s webbsida.

Samråd om studerandehälsa

Om din studieförmåga är nedsatt av hälsoskäl kan du via SHVS be att det ordnas ett samråd om studerandehälsa. Det är möjligt att samrådet föreslås av universitetets eller SHVS personal, men förhandlingsprocessen kan endast inledas med ditt samtycke.

Vid samrådet om studerandehälsa diskuterar du med representanter för universitetet och SHVS om de lämpligaste stödåtgärderna för att stödja din studieförmåga. Dina hälsouppgifter behandlas endast på eget initiativ. På SVHS webbplats hittar du mer information om målen för samrådet och i vilka situationer de kan ordnas.

Så här gör du om du vill att ett samråd om studerandehälsa ordnas:

1. Kontakta SHVS till exempel via Self och föreslå ett samråd om studerandehälsa.
  2. Hälsovårdaren eller läkaren hjälper dig att fylla i de uppgifter som behövs på universitetets blankett för samråd om studerandehälsa. På blanketten kan du också ange vem du önskar att ska representera universitetet vid samrådet (t.ex. en lärare som känner till din situation, en utbildningsplanerare, en studiepsykolog). Samtidigt kommer ni gemensamt överens om tidpunkten för mötet.
  3. Universitetet meddelar dig och SVHS per e-post inom fem arbetsdagar från det att blanketten skickats om vem som representerar universitetet i samrådet. Blanketterna kommer inte att behandlas mellan 19.6.-31.7. och 20.12.-6.1.
  4. Universitetets representant kan kontakta dig redan före mötet, om det behövs mer information om din studiesituation eller om det stöd du eventuellt för närvarande får. Du kan också själv föreslå ett möte.
  5. Samrådet om studerandehälsa hålls endera på distans eller på plats.
  6. SVHS antecknar den fortsatta planen och delar den med dig. Universitetet förvarar inte uppgifter om samråd om studerandehälsa, med undantag av eventuella rekommendationer om individuella arrangemang och studiepsykologens anteckningar.

Välfärdsområdenas hälsovårdstjänster

Välfärdsområdenas social- och hälsovårdstjänster betjänar dygnet runt. Kontakta din egen välfärdsområde:

Tjänster för mental hälsa

Om tjänster för mental hälsa kan du läsa mera på sidan Psykiskt välbefinnande.

Olycksfallsförsäkring för studerande

Universitetsstuderande omfattas av den lagstadgade olycksfallsförsäkring som universitetet har tecknat. Utbytesstuderande och andra studerande som inte avlägger sin examen vid Helsingfors universitet omfattas inte av den försäkring som universitetet tecknat.

Mer information, en bekräftelse om försäkringens giltighet samt anvisningar för att anmäla om olycksfall hittar du på Flamma.