Avhandling och mognadsprov i magister- och licentiatprogrammen

Instruktionen hör till följande teman

Genom att välja utbildningsprogram ser du förutom de allmänna anvisningarna också utbildningsprogrammets eventuella egna innehåll. För att se Öppna universitetets instruktioner behöver du inte välja utbildningsprogram.

I en universitetsexamen ingår alltid en avhandling. När du studerar vid ett universitet är du en jämbördig medlem i den akademiska gemenskapen och expert inom ditt område. I avhandlingen behandlar du en eller flera forskningsfrågor som intresserar dig och producerar ny kunskap om ditt specialområde för vetenskapssamhället. Man skriver i allmänhet sin avhandling självständigt, men forskning för avhandlingen kan beroende på situationen bedrivas t.ex. inom ramen för en projekt- eller forskningsgrupp eller i samarbete med en organisation eller ett företag.

De eventuella egna instruktionerna som ditt utbildningsprogram har gällande avhandlingen får du fram genom att välja ditt eget utbildningsprogram i menyn ovan. Du kan tömma valet av utbildningsprogram genom att trycka på Töm valet i menyn.

Avhandlingen i magister- eller licentiatprogrammen

Avhandling och en plan för avhandlingen

Som en del av masterprogrammets fördjupade studier förbereder du en skriftlig avhandling som omfattar 30 studiepoäng. Om du studerar inom medicin, odontologi och veterinärmedicin är din skriftlig avhandling undantagsvis 20 studiepoäng.

I avhandlingen ska du visa att du behärskar ämnet för avhandlingen, vetenskapligt tänkande, forskningsmetoder och vetenskaplig kommunikation. Till sin omfattning motsvarar avhandlingen ungefär en termins studier på heltid. Arbetet med avhandlingen omfattar insamlingen av material, behandlingen av materialet och en skriftlig presentation.

Innan arbetet med avhandlingen inleds eller senast i början av arbetet ska du göra upp en plan för avhandlingen. Planen behandlas och godkänns på det sätt som bestäms i utbildningsprogrammets undervisningsplan. I planen ska också nämnas vem eller vilka som är handledare för avhandlingen.

Du kan skriva avhandlingen självständigt eller genom att delta i ett grupparbete eller ett större forskningsprojekt, där du utför en självständig andel som tydligt kan särskiljas och bedömas. Du kan skriva avhandlingen som pararbete med en annan studerande bara om ditt utbildningsprogram särskilt har bestämt att det är möjligt. I så fall ska era respektive andelar av arbetet framgå tydligt i avhandlingen.

Du bör skriva din avhandling på akademiskt bokspråk.

Avhandllingsfilen och sammanfattning

För att säkerställa tillgängligheten till avhandlingsfilen kan du använda mallen från Helsingfors universitet. I mallen finns instruktioner om hur man gör en tillgänglig fil och de färdiga stilarna ges. Kontrollera dock riktlinjerna för avhandlingen för din fakultet och ditt utbildningsprogram innan du använder mallen. När Word-filen är i ordning vad gäller tillgänglighet går det även att skapa en tillgänglig PDF-fil utan svårighet.

Väntar på översättning. Jos käytät tutkielmatiedostosi tekemiseen LaTeX -ladontajärjestelmää, on siitä muokattu PDF-tiedosto toistaiseksi saavuttamaton johtuen koodimerkintöjen puutteesta. Tästä syystä suosittelemme sinua tallentamaan julkaisuarkistoon PDF-tiedoston lisäksi tutkielman lähdekoodin.

Till avhandlingen hör en sammanfattning, som ska skrivas på samma språk som avhandlingen. En student som har fått sin skolutbildning på finska eller svenska ska dessutom skriva en sammanfattning på sitt skolutbildningsspråk, om sammanfattningen samtidigt är ett mognadsprov med vilket studenten visar kunskaper i finska eller svenska. Du kan använda universitetets sammandragsdokument (i word-format). Fyll i den information som behövs på varje rad och skriv till sist in sammandraget. Sammandragets längd är vanligtvis 1 sida. Utbildningsprogrammen och / eller fakulteterna kan ge mera detaljerade instruktioner, se också utbildningsprogrammens specifika instruktioner. Som bilaga också en mall på sammandraget i pdf-format. Du kan också skriva sammandraget i andra textbehandlingsprogram med hjälp av mallen. Kombinera sammanfattningen med avhandlingsfilen. 

Om du ger ditt tillstånd att publicera din avhandling i Helsingfors universitets öppna publikationsarkiv, se till att avhandlingen är i ett tillgängligt format. Se instruktioner om hur du skapar en tillgänglig avhandlingsfil.

Bedömningen

Din avhandling kommer att bedömas på en skala från 0-5. Bedömningen sker på finska, svenska eller engelska. Din avhandling kommer att granskas av två examinatorer. Fakultetsrådet eller, när det gäller Matematisk-naturvetenskapliga fakulteten, utbildningsprogrammets ledningsgrupp godkänner din avhandling och bedömer den utifrån examinatorernas yttrande.

Om du är missnöjd med bedömningen av avhandlingen kan du skriftligen begära rättelse hos rättsskyddsnämnd. Läs mera på sidan studerandes rättskydd.

Mognadsprovet i högre högskoleexamen

Mognadsprovet är en vetenskaplig text som anknyter till området för din avhandling, till exempel en del av avhandlingen, avhandlingens sammanfattning eller någon annan skriftlig uppgift som anges i ditt utbildningsprograms undervisningsplan.

Med mognadsprovet visar du förtrogenhet med området för avhandlingen.

Mognadsprovet bedöms enligt skalan godkänd/underkänd. I de flesta fall bedöms och godkänns mognadsprovet av en lärare vid utbildningsprogrammet, till exempel din avhandlingshandledare. Den som godkänner mognadsprovet ska behärska det språk som du har skrivit provet på.

Mognadsprovet är en separat studieprestation, men i studieförvaltningssystemet får prestationen omfattningen 0 sp.

Vänligen observera att artificiell intelligens får aldrig användas i mognadsprov. Läs mer på sidan Användning av AI som stöd för inlärning.

Instruktioner för magisteravhandlingen inom ditt utbildningsprogram

  • Magisterprogrammet i livsmedelsvetenskaper
  • Magisterprogrammet i human nutrition och matbeteende
  • Magisterprogrammet i lantbruks-, miljö- och naturresursekonomi
  • Magisterprogrammet i lantbruksvetenskaper
  • Magisterprogrammet i skogsvetenskaper
  • Magisterprogrammet i mikrobiologi och mikrobibioteknik

Magisteravhandlingen

Till studierna för filosofie magisterexamen hör en skriftlig magisteravhandling som vanligen består av en empirisk del och en kritisk granskning av denna utifrån litteratur som anknyter till forskningsämnet. Avhandlingen kan också basera sig enbart på litteratur eller annat vetenskapligt källmaterial.  Avhandlingens omfattning är 30 studiepoäng, vilket betyder att det genom heltidsstudier ska vara möjligt att genomföra arbetet med avhandlingen inom ungefär en termin (cirka 4–5 månader, 20–40 sidor, 40–50 källor). Magisteravhandlingen är en analytisk text som fokuserar på sakinnehållet och i regel följer stilen för vetenskapliga artiklar. I avhandlingen används en konsekvent hänvisningsteknik. Utbildningsprogrammen ger närmare anvisningar om hur man hänvisar. När planen för magisteravhandlingen görs upp ska man försäkra sig om att avhandlingen kan utformas i den omfattning som förutsätts i anvisningarna, även om arbetet ingår i ett större forskningsprojekt.

Magisteravhandlingen är ett examensarbete, vars syfte i första hand är att göra studenten förtrogen med vetenskaplig forskning inom en rimlig tidsperiod. Därför kan en avhandling vars resultat av någon anledning oberoende av skribenten har blivit rentav mycket bristfälliga trots allt godkännas, om den empiriska delen har utförts enligt planen, materialet har utnyttjats i tillräckligt hög grad och rapporteringen, dvs. den egentliga avhandlingen, är vetenskapligt godtagbar.  Magisteravhandlingen ska vara planerad och skriven i enlighet med de forskningsetiska principerna. Detta ska säkerställas redan i planeringsskedet. Läs mera om Helsingfors universitets forskningsetiska principer: https://www.helsinki.fi/sv/forskning/forskningsmiljo/forskningsetik 

Avhandlingen kan skrivas självständigt eller som grupparbete eller som en del av ett större forskningsprojekt. Författarens självständiga del av avhandlingen ska kunna påvisas och bedömas. Avhandlingen ska skrivas självständigt. Magisteravhandlingen kan skrivas som pararbete tillsammans med en annan student endast i det fall att utbildningsprogrammet har beslutat att det är möjligt. Mera information finns i utbildningsprogrammets instruktioner. Avhandlingen ska skrivas på ett språk som följer universitetets språkriktlinjer i magisterutbildningen (rektors beslut 45/2016, 27.4.2016). Studenter som har finska eller svenska som modersmål skriver i regel sin magisteravhandling på modersmålet men får också skriva avhandlingen på engelska. Alla som studerar inom ett engelskspråkigt magisterprogram skriver sin magisteravhandling på engelska. Avhandlingens språk antecknas i planen för magisteravhandlingen och godkänns i samband med planen.

Studenten får påbörja arbetet med magisteravhandlingen och låta godkänna planen för avhandlingen först efter att hen har blivit antagen till ett magisterprogram. Avhandlingen ska ha minst en utsedd handledare. Närmare bestämmelser om valet av ämne och om handledare för magisteravhandlingen finns i studentens utbildningsprogram.

Utbildningsprogrammen har en eller flera utsedda personer inom undervisnings- och forskningspersonalen som ansvarar för magisteravhandlingar och bedömningen av dem.  Utbildningsprogrammets anvisningar för hur man skriver avhandlingen innehåller närmare information om vem som ansvarar för bedömningen och om vilka principer som gäller för avhandlingens layout, forskningsplanen och hänvisningstekniken. Utbildningsprogrammets egna anvisningar finns (eller är på kommande) på sidan Instruktioner för studerande under utbildningsprogrammet i fråga (se nedan).

Planen för magisteravhandlingen

Studenten ska alltid göra upp en skriftlig plan för magisteravhandlingen (ifyllbar pdf-blankett, ladda ner för att fylla i) innan hen påbörjar arbetet med avhandlingen. Den för avhandlingen ansvariga läraren inom utbildningsprogrammet, studenten och handledaren/handledarna bekräftar planen med sina underskrifter. Planen behandlas och arkiveras i enlighet med vad som bestäms inom utbildningsprogrammet. På blanketten för planen antecknas bl.a. forskningens mål och genomförande, handledarna och hur arbetet framskrider inom ramen för handledningsrelationen, handledarens roll, en detaljerad tidsplan för avhandlingen, språk och handledningsrelationens längd.

Underskriften av den ansvariga läraren innebär att ämnet för avhandlingen godkänns, och underskriften utgör en försäkran om att studenten får tillgång till den forskningsutrustning och de lokaler som arbetet kräver. Den innebär också att den ansvariga läraren godkänner avhandlingens handledare.  Handledaren för avhandlingen ska ha minst doktorsexamen eller motsvarande meriter.

I planen för magisteravhandlingen anges också planens giltighetstid. Om giltighetstiden går ut innan studenten har lämnat in sin avhandling för granskning, måste handledarna och den ansvariga läraren godkänna planen på nytt. Om studenten behöver lite extra tid, exempelvis för att slutföra skrivarbetet, kan hen komma överens om detta med den ansvariga läraren. Giltighetstiden ska fastställas så att studenten har en rimlig tid för att samla in sitt material, analysera det och skriva avhandlingen.

Studenten ska uppdatera planen, om magisteravhandlingens ämne eller handledare ändras eller om studentens/handledarens situation förändras så att avhandlingen inte kan genomföras så som överenskommits. Om den angivna giltighetstiden går ut och om ingen ny plan har godkänts, är handledaren inte längre förpliktad att vara handledare. Användarrättigheterna till det material som studenten har samlat in fastställs i planen för magisteravhandlingen. Utbildningsprogrammet förvarar en kopia av den godkända planen. (ändrat 10.11.2020: blanketten kan undertecknas elektroniskt, t.ex. via e-post, vid behov hemlig e-post).

Magisteravhandlingens sammandrag

Magisteravhandlingen ska innehålla ett separat sammandrag. Sammandraget ska skrivas på avhandlingens språk. Det rekommenderas att studenten också inkluderar ett sammandrag på engelska. Om en student som har finska eller svenska som modersmål har skrivit sin avhandling på engelska eller något annat språk, ska det också finnas ett sammandrag som är skrivet på modersmålet. Även avhandlingens rubrik ska översättas till modersmålet. Sammandraget ska innehålla nyckelord som beskriver avhandlingen. Sammandraget skrivs på universitetets allmänna blankett för avhandlingssammandrag (se även ovan, under rubriken Avhandlingen i magister- eller licentiatprogrammen).

När man skriver ett sammandrag ska man utgå från att läsaren har allmänna kunskaper i ämnet. Läsaren ska kunna förstå sammandraget utan att behöva sätta sig in i hela avhandlingen. Det ska innehålla fullständiga meningar, inte enbart en lista på mellanrubriker.  Sammandraget får inte innehålla hänvisningar eller citat, och inte heller uppgifter eller påståenden som inte ingår i själva avhandlingen.

Av sammandraget ska framgå bl.a. forskningens syfte och mål, vilka forskningsmetoder och vilket material som använts, centrala resultat, slutledningar utgående från resultaten och eventuella framtida forskningsbehov. Även avhandlingens handledare ska nämnas på blanketten för sammandraget.

Magisteravhandlingar är offentliga. I den egentliga avhandlingen som ska bedömas får det inte ingå uppgifter som är sekretessbelagda enligt lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet (621/1999). Affärs- eller yrkeshemligheter är exempel på sådana uppgifter. Eventuella sekretessbelagda uppgifter kan endast ingå i avhandlingens bakgrundsmaterial. Avhandlingens granskare får inte se de sekretessbelagda uppgifterna. Bedömningen av avhandlingen grundar sig dock på dess offentliga del.
 

Handledarens och studentens ansvar och skyldigheter

Ansvaret för att arbetet framskrider ligger i första hand hos studenten, som ska hålla regelbunden kontakt med handledaren. Handledaren ska läsa manuskriptet till magisteravhandlingen, kommentera, ge råd om vetenskapligt skrivande och korrigera sakfel. I handledarens ansvar ingår också att hjälpa studenten med planeringen och den experimentella delen av arbetet, liksom med insamlingen av material och användningen av metoder. Handledarens skyldigheter omfattar dock inte t.ex. att göra analyser eller definitioner för studentens räkning. När studentens plan har godkänts förbinder studenten sig till att arbeta med avhandlingen under den tidsperiod som hen och handledaren har kommit överens om. Studenten diskuterar tidsplanen för avhandlingen med handledaren/handledarna och kommer överens om ansvarsfördelningen under processen, och dessa uppgifter antecknas på blanketten för magisteravhandlingen.

Granskning av avhandlingen

Studenten ska lämna in sin färdiga magisteravhandling för bedömning genom att spara den i ett elektroniskt system i enlighet med fakultetens anvisningar. Studenten ska ha en giltig rätt att avlägga magisterexamen i utbildningsprogrammet i fråga. Studenten ska också vara anmäld som närvarande vid universitetet den termin då avhandlingen godkänns och bedöms.

Den för avhandlingen ansvariga läraren utser två granskare för avhandlingen. Granskarna ska ha minst doktorsexamen eller motsvarande meriter. Bestämmelser om jäv för granskare av en avhandling finns i 27 och 28 § i förvaltningslagen (434/2003). Bland annat med tanke på enhetlig tillämpning av bedömningsskalan rekommenderas det att åtminstone en av granskarna kommer från studentens fakultet eller utbildningsprogram. Granskarna ska bedöma avhandlingen i det elektroniska systemet.

Granskarnas utlåtanden grundar sig på delområdena i bedömningsmatrisen (pdf). Utlåtandet kan skrivas på svenska, finska eller engelska. Om avhandlingens författare inte har svenska eller finska som modersmål, ska granskarna skriva utlåtandet på engelska. Granskarna ska fästa vikt vid att innehållet i utlåtandet och det föreslagna vitsordet motsvarar varandra. Utlåtandena ska sparas i det elektroniska systemet inom en månad från det att granskarna fått avhandlingen för bedömning.

Observera att det är bra att reservera 8 veckor för bedömningen av magisteravhandlingen. Se tidtabeller för agrikultur- och forstvetenskapliga fakulteten och för bio- och miljövetenskapliga fakulteten

Granskning av magisteravhandlingen i universitetets plagiatkontrollprogram

Alla magisteravhandlingar som lämnas in för bedömning granskas med plagiatkontrollprogrammet Ouriginal. Den ansvariga läraren ska gå igenom rapporten från Ouriginal och vid behov diskutera den med studenten. Studenten ska ges tillfälle att läsa rapporten senast i det skede då hen informeras om förslaget till vitsord.

Efter bedömningen av magisteravhandlingen är Ouriginal-rapporten offentlig.  Om studenten begär att bedömningen av magisteravhandlingen ska avbrytas, är rapporten ännu inte offentlig. Vid misstankar om fusk utreds ärendet i enlighet med universitetets interna förfarande. Den obedömda avhandlingen och rapporten blir offentliga när beslutet har fattats.

Bedömning av avhandlingen samt beskrivning av grunderna för vitsorden

Magisteravhandlingens granskare bedömer punkt 1–6 i sitt utlåtande och handledaren bedömer punkt 7. I bedömningen av magisteravhandlingar beaktas följande aspekter:

  1. Ämnet för och syftet med undersökningen: Avhandlingens ämne och motivering av ämnets relevans, insiktfullhet i valet och avgränsningen av ämnet, tydlig forskningsuppgift och tydligt mål, formulering av forskningsproblemet eller forskningstemat, beaktande av forskningsetiska aspekter.
  2. Förtrogenhet med forskningsområdet och teorin samt användning av litteratur: Författarens förtrogenhet med forskningen och litteraturen på området, angreppssätt och begreppens lämplighet för forskningsproblemet, mångsidig användning av källitteraturen, källkritik och användning av originalforskning, analytisk granskning av olika perspektiv i källitteraturen och synteser.
  3. Material, insamling av material och analys: Adekvata metoder för att lösa forskningsproblemet, uttömmande beskrivning av metoderna (strategi, materialinsamling och analys), materialets omfattning och lämplighet för forskningsuppgiften och analysmetoderna, beskrivning av materialet, kritisk och evaluerande tillämpning av metoderna, beaktande av forskningsetiska principer.
  4. Forskningsresultat och rapportering: Resultaten svarar på forskningsfrågorna eller hypoteserna, rapporteringen av forskningsresultaten är logisk, tydlig och åskådlig: bildernas, grafernas och tabellernas koppling till texten.
  5. Kommentar av resultaten (reflektion) och slutledningar: Presentation av forskningsresultaten i förhållande till tidigare forskning, presentation av nya forskningsproblem, reflektion över potentiella tillämpningar, reliabilitetsanalys anpassad efter forskningsgreppet, beaktande av forskningsetiska aspekter  i reflektionen, kritisk och grundlig granskning av forskningsprocessen och resultaten, grundliga, trovärdiga och insiktsfulla slutledningar som baserar sig på resultaten.
  6. Struktur, utformning och finslipning: En tydlig disposition som passar forskningsgreppet, korrekt vetenskaplig sakprosa (varierar beroende på forskningsgreppet), tydlig och smidig åtskillnad mellan författarens egna tolkningar och information som hämtats ur källitteraturen samt tydlig och smidig kombination av dem, grammatiskt korrekt språk, ändamålsenlig och konsekvent källhänvisningsteknik, en tydlig och felfri källförteckning, oklanderlig layout.
  7. Arbetssätt under avhandlingsprocessen: Studenten har arbetat fördomsfritt och självständigt, hen har lärt sig tillämpa metoderna och löst problem på ett kreativt sätt, avhandlingen blev klar i enlighet med tidsplanen.

Avhandlingen bedöms på skalan 0–5. Grunderna för vitsorden beskrivs i en bedömningsmatris. Granskarnas utlåtanden ska behandla alla huvudpunkter i avhandlingen och av utlåtandena ska framgå tillräckligt uttömmande grunder för det föreslagna vitsordet.  

Pedagogisk magisteravhandling

Studenter som genomför pedagogiska studier som ger ämneslärarbehörighet kan skriva en pedagogisk magisteravhandling som fokuserar på forskning om exempelvis elever, studenter, lärare eller ämneslärarstudenter, eller produktion och testning av undervisningsmaterial/undervisningsmetoder i skolor eller inom universitetsstudier. En pedagogisk magisteravhandling ska följa fakultetens allmänna anvisningar för magisteravhandlingar. Den ansvariga läraren säkerställer att studenter som skriver en pedagogisk avhandling också får pedagogisk handledning. Det är önskvärt att minst en granskare med erfarenhet av pedagogiska magisteravhandlingar eller med pedagogisk utbildning deltar i bedömningsprocessen. Ytterligare information om pedagogiska magisteravhandlingar (på finska).

Magisteravhandlingens bedömningsprocess

Det slutliga beslutet om magisteravhandlingens godkännande och vitsord fattas av fakultetsrådet. Om expertgranskarna är oeniga om vitsordet, lägger den ansvariga läraren fram ett motiverat förslag till vitsord. Studenten får ta del av vitsordsförslaget ungefär en vecka före det fakultetsrådsmöte där man beslutar om godkännande av och vitsordet för avhandlingen.

Före fakultetsrådets bedömning kan studenten skriftligen be om att bedömningen avbryts. I så fall förfaller bedömningsförfarandet. För att en ny bedömningsprocess ska inledas krävs det att avhandlingen lämnas in för expertgranskning som ett nytt examensarbete.
Studenter som är missnöjda med fakultetsrådets bedömningsbeslut kan begära omprövning hos universitetets rättsskyddsnämnd enligt 56 § i examens- och rättssäkerhetsinstruktionen.

Avhandlingarnas förvaringsställe

Alla godkända och bedömda avhandlingar förvaras i HELDA - Helsingfors universitets digitala publikationsarkiv.

Närmare instruktioner för magisteravhandlingen inom ditt utbildningsprogram

  • Magisterprogrammet i lantbruksvetenskaper

De här instruktionerna är bara på finska och på engelska. För mer information, byt sidans språk till finska eller engelska.

På vilket språk ska mognadsprovet skrivas?

Språket för ditt mognadsprov beror på om du har avlagt mognadsprovet i din lägre högskoleexamen och på ditt skolutbildningsspråk.

  • Om ditt skolutbildningsspråk är finska eller svenska och du har skrivit ett mognadsprov för lägre högskoleexamen på ditt skolutbildningsspråk, kan du skriva ditt mognadsprov på finska, svenska, engelska eller avhandlingens språk. Du behöver inte längre visa dina språkkunskaper med ett mognadsprov, men du ska skriva ett mognadsprov där du visar att du är förtrogen med området för din avhandling.
     
  • Om ditt skolutbildningsspråk är finska eller svenska men du inte har skrivit ett mognadsprov för lägre högskoleexamen på ditt skolutbildningsspråk (du har till exempel avlagt examen utomlands), ska du skriva ditt mognadsprov på ditt skolutbildningsspråk. Med mognadsprovet visar du både dina språkkunskaper och dina kunskaper inom området för avhandlingen.

    Det här gäller också dem som studerar vid ett engelskspråkigt magisterprogram eller avlägger examen på engelska vid ett flerspråkigt magisterprogram. Se också vilka andra språkstudier som då krävs för din examen.
     

  • Om ditt skolutbildningsspråk inte är finska eller svenska eller du har fått din skolutbildning utomlands, och du studerar i ett magisterprogram på ett inhemskt språk eller studerar på ett inhemskt språk i ett flerspråkigt magisterprogram, kan du skriva ditt mognadsprov på finska, svenska, engelska eller avhandlingens språk. Med mognadsprovet visar du förtrogenhet med området för avhandlingen.
     
  • Om ditt skolutbildningsspråk inte är finska eller svenska eller du har fått din skolutbildning utomlands, och du studerar i ett engelskspråkigt magisterprogram eller studerar på engelska i ett flerspråkigt magisterprogram, ska du skriva ditt mognadsprov på engelska. Med mognadsprovet visar du förtrogenhet med området för avhandlingen.

Magisteravhandlingar som beställningsuppdrag vid agrikultur-forstvetenskapliga fakulteten

  • Magisterprogrammet i livsmedelsvetenskaper
  • Magisterprogrammet i lantbruksvetenskaper
  • Magisterprogrammet i skogsvetenskaper
  • Magisterprogrammet i mikrobiologi och mikrobibioteknik
  • Magisterprogrammet i human nutrition och matbeteende
  • Magisterprogrammet i livsmedelsekonomi och konsumtion
  • Magisterprogrammet i lantbruks-, miljö- och naturresursekonomi

De här instruktionerna är bara på finska och på engelska. För mer information, byt sidans språk till finska eller engelska.

Magisteravhandlingens offentlighet och publicering

Avhandlingars offentlighet

Magisteravhandlingen, examensarbetet för högre högskoleexamen, är en offentlig handling. Offentligheten grundar sig på lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet (offentlighetslagen, 621/1999). Avhandlingens offentlighet innebär att universitetet på begäran ska ge avhandlingen till påseende för vem som helst som begär det.

Avhandlingens sammandrag är också offentligt.

Sekretessbelagt material och avhandlingen

Eftersom avhandlingen är offentlig omedelbart efter att den har bedömts och godkänts på fakultetsrådets eller betygsnämndens möte eller utbildningsprogrammets ledningsgruppsmöte, får den inte innehålla några sekretessbelagda uppgifter. Sekretessbelagda uppgifter ska lämnas i bakgrundsmaterialet, som inte bifogas till den avhandling som lämnas in för bedömning.

Sekretessbelagda myndighetshandlingar regleras i lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet (621/1999). Sekretessbelagda uppgifter är bland annat uppgifter om privat affärs- eller näringsverksamhet eller enskilda personers hälsotillstånd, förmögenhet, politiska övertygelse eller familjeliv.

Du kan inte heller inkludera sekretessbelagt material som bilaga till avhandlingen eller i sammandraget. Handledaren för avhandlingen kan få läsa det sekretessbelagda bakgrundsmaterialet, men hen ska se till att materialet inte inkluderas i avhandlingen. Avhandlingens granskare utför sitt bedömningsarbete på basis av studentens skriftliga arbete som inte får innehålla sekretessbelagda uppgifter. Granskaren har inte rätt att se det sekretessbelagda bakgrundsmaterialet.

Publicering av avhandlingar

Universitetet rekommenderar öppen publicering av examensarbeten för magisterexamina och för motsvarande licentiatexamina.

Genom att godkänna ett avtal om webbpublicering ger du ditt samtycke till att din avhandling publiceras i Helsingfors universitets öppna publikationsarkiv Helda, där den är tillgänglig för allmänheten. Sökmotorerna placerar materialet i publikationsarkivet högt i sökresultaten.

Att ladda upp avhandlingen i E-thesis innebär inte att du ger tillstånd till publicering. Ditt tillstånd begärs separat och systemet skickar ett meddelande om det efter att din avhandling har godkänts. Om du inte ger tillstånd till webbpublicering kommer din avhandling att kunna läsas endast på Helsingfors universitets bibliotekskiosker.

Sammandraget av en avhandling för högre högskoleexamen är alltid offentligt och det publiceras i det öppna publikationsarkivet (Helda).

Om det i din avhandling ingår en artikel som ska publiceras i en tidskrift, eller om en artikel om din avhandling är under arbete, kan avhandlingen inte nödvändigtvis publiceras öppet som sådan. Om din artikel publiceras i en vetenskaplig tidskrift eller någon annan vetenskaplig publikation är det ofta möjligt att få information av förläggaren om villkoren för öppen publicering. Om du behöver mer information om publicering i det öppna publikationsarkivet, kontakta serviceadressen e-thesis(at)helsinki.fi.

Fördröjd publicering (embargo)

Du kan be att publiceringen av din avhandling i det öppna publikationsarkivet Helda fördröjs. Behovet av fördröjd publicering (embargo) kan uppstå till exempel i en situation där en avhandling har skrivits i en forskningsgrupp och examensarbetet är nära sammankopplat med den forskning som ska publiceras.

Om du har behov att fördröja publiceringen av din avhandling ska du meddela detta i punkten Övriga uppgifter/Embargo på blanketten för registrering av avhandlingen när du lämnar in avhandlingen för bedömning. Dekanus kan bevilja ett års uppskov med publiceringen. Om du studerar vid fakulteten för matematisk-naturvetenskap vänligen kontakta utbildningsplaneraren om behovet av ett embargo.

En avhandling som är belagd med embargo är inte tillgänglig i sin helhet ens på bibliotekskioskerna. Men eftersom avhandlingen är en offentlig handling måste den alltid göras tillgänglig på begäran. Metadata (inkl. sammandraget) är alltid offentliga och syns i det öppna publikationsarkivet (Helda).

Om du ger publiceringstillstånd för din avhandling och avhandlingen har belagts med embargo, syns den i det öppna publikationsarkivet den dag då embargotiden upphör. Om du inte ger ditt tillstånd för publicering, kan avhandlingen läsas enbart på bibliotekskioskerna.