Magisteravhandlingen
Till studierna för filosofie magisterexamen hör en skriftlig magisteravhandling som vanligen består av en empirisk del och en kritisk granskning av denna utifrån litteratur som anknyter till forskningsämnet. Avhandlingen kan också basera sig enbart på litteratur eller annat vetenskapligt källmaterial. Avhandlingens omfattning är 30 studiepoäng, vilket betyder att det genom heltidsstudier ska vara möjligt att genomföra arbetet med avhandlingen inom ungefär en termin (cirka 4–5 månader, 20–40 sidor, 40–50 källor). Magisteravhandlingen är en analytisk text som fokuserar på sakinnehållet och i regel följer stilen för vetenskapliga artiklar. I avhandlingen används en konsekvent hänvisningsteknik. Utbildningsprogrammen ger närmare anvisningar om hur man hänvisar. När planen för magisteravhandlingen görs upp ska man försäkra sig om att avhandlingen kan utformas i den omfattning som förutsätts i anvisningarna, även om arbetet ingår i ett större forskningsprojekt.
Magisteravhandlingen är ett examensarbete, vars syfte i första hand är att göra studenten förtrogen med vetenskaplig forskning inom en rimlig tidsperiod. Därför kan en avhandling vars resultat av någon anledning oberoende av skribenten har blivit rentav mycket bristfälliga trots allt godkännas, om den empiriska delen har utförts enligt planen, materialet har utnyttjats i tillräckligt hög grad och rapporteringen, dvs. den egentliga avhandlingen, är vetenskapligt godtagbar. Magisteravhandlingen ska vara planerad och skriven i enlighet med de forskningsetiska principerna. Detta ska säkerställas redan i planeringsskedet. Läs mera om Helsingfors universitets forskningsetiska principer: https://www.helsinki.fi/sv/forskning/forskningsmiljo/forskningsetik
Avhandlingen kan skrivas självständigt eller som grupparbete eller som en del av ett större forskningsprojekt. Författarens självständiga del av avhandlingen ska kunna påvisas och bedömas. Avhandlingen ska skrivas självständigt. Magisteravhandlingen kan skrivas som pararbete tillsammans med en annan student endast i det fall att utbildningsprogrammet har beslutat att det är möjligt. Mera information finns i utbildningsprogrammets instruktioner. Avhandlingen ska skrivas på ett språk som följer universitetets språkriktlinjer i magisterutbildningen (rektors beslut 45/2016, 27.4.2016). Studenter som har finska eller svenska som modersmål skriver i regel sin magisteravhandling på modersmålet men får också skriva avhandlingen på engelska. Alla som studerar inom ett engelskspråkigt magisterprogram skriver sin magisteravhandling på engelska. Avhandlingens språk antecknas i planen för magisteravhandlingen och godkänns i samband med planen.
Studenten får påbörja arbetet med magisteravhandlingen och låta godkänna planen för avhandlingen först efter att hen har blivit antagen till ett magisterprogram. Avhandlingen ska ha minst en utsedd handledare. Närmare bestämmelser om valet av ämne och om handledare för magisteravhandlingen finns i studentens utbildningsprogram.
Utbildningsprogrammen har en eller flera utsedda personer inom undervisnings- och forskningspersonalen som ansvarar för magisteravhandlingar och bedömningen av dem. Utbildningsprogrammets anvisningar för hur man skriver avhandlingen innehåller närmare information om vem som ansvarar för bedömningen och om vilka principer som gäller för avhandlingens layout, forskningsplanen och hänvisningstekniken. Utbildningsprogrammets egna anvisningar finns (eller är på kommande) på sidan Instruktioner för studerande under utbildningsprogrammet i fråga (se nedan).
Planen för magisteravhandlingen
Studenten ska alltid göra upp en skriftlig plan för magisteravhandlingen (ifyllbar pdf-blankett, ladda ner för att fylla i) innan hen påbörjar arbetet med avhandlingen. Den för avhandlingen ansvariga läraren inom utbildningsprogrammet, studenten och handledaren/handledarna bekräftar planen med sina underskrifter. Planen behandlas och arkiveras i enlighet med vad som bestäms inom utbildningsprogrammet. På blanketten för planen antecknas bl.a. forskningens mål och genomförande, handledarna och hur arbetet framskrider inom ramen för handledningsrelationen, handledarens roll, en detaljerad tidsplan för avhandlingen, språk och handledningsrelationens längd.
Underskriften av den ansvariga läraren innebär att ämnet för avhandlingen godkänns, och underskriften utgör en försäkran om att studenten får tillgång till den forskningsutrustning och de lokaler som arbetet kräver. Den innebär också att den ansvariga läraren godkänner avhandlingens handledare. Handledaren för avhandlingen ska ha minst doktorsexamen eller motsvarande meriter.
I planen för magisteravhandlingen anges också planens giltighetstid. Om giltighetstiden går ut innan studenten har lämnat in sin avhandling för granskning, måste handledarna och den ansvariga läraren godkänna planen på nytt. Om studenten behöver lite extra tid, exempelvis för att slutföra skrivarbetet, kan hen komma överens om detta med den ansvariga läraren. Giltighetstiden ska fastställas så att studenten har en rimlig tid för att samla in sitt material, analysera det och skriva avhandlingen.
Studenten ska uppdatera planen, om magisteravhandlingens ämne eller handledare ändras eller om studentens/handledarens situation förändras så att avhandlingen inte kan genomföras så som överenskommits. Om den angivna giltighetstiden går ut och om ingen ny plan har godkänts, är handledaren inte längre förpliktad att vara handledare. Användarrättigheterna till det material som studenten har samlat in fastställs i planen för magisteravhandlingen. Utbildningsprogrammet förvarar en kopia av den godkända planen. (ändrat 10.11.2020: blanketten kan undertecknas elektroniskt, t.ex. via e-post, vid behov hemlig e-post).
Magisteravhandlingens sammandrag
Magisteravhandlingen ska innehålla ett separat sammandrag. Sammandraget ska skrivas på avhandlingens språk. Det rekommenderas att studenten också inkluderar ett sammandrag på engelska. Om en student som har finska eller svenska som modersmål har skrivit sin avhandling på engelska eller något annat språk, ska det också finnas ett sammandrag som är skrivet på modersmålet. Även avhandlingens rubrik ska översättas till modersmålet. Sammandraget ska innehålla nyckelord som beskriver avhandlingen. Sammandraget skrivs på universitetets allmänna blankett för avhandlingssammandrag (se även ovan, under rubriken Avhandlingen i magister- eller licentiatprogrammen).
När man skriver ett sammandrag ska man utgå från att läsaren har allmänna kunskaper i ämnet. Läsaren ska kunna förstå sammandraget utan att behöva sätta sig in i hela avhandlingen. Det ska innehålla fullständiga meningar, inte enbart en lista på mellanrubriker. Sammandraget får inte innehålla hänvisningar eller citat, och inte heller uppgifter eller påståenden som inte ingår i själva avhandlingen.
Av sammandraget ska framgå bl.a. forskningens syfte och mål, vilka forskningsmetoder och vilket material som använts, centrala resultat, slutledningar utgående från resultaten och eventuella framtida forskningsbehov. Även avhandlingens handledare ska nämnas på blanketten för sammandraget.
Magisteravhandlingar är offentliga. I den egentliga avhandlingen som ska bedömas får det inte ingå uppgifter som är sekretessbelagda enligt lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet (621/1999). Affärs- eller yrkeshemligheter är exempel på sådana uppgifter. Eventuella sekretessbelagda uppgifter kan endast ingå i avhandlingens bakgrundsmaterial. Avhandlingens granskare får inte se de sekretessbelagda uppgifterna. Bedömningen av avhandlingen grundar sig dock på dess offentliga del.
Handledarens och studentens ansvar och skyldigheter
Ansvaret för att arbetet framskrider ligger i första hand hos studenten, som ska hålla regelbunden kontakt med handledaren. Handledaren ska läsa manuskriptet till magisteravhandlingen, kommentera, ge råd om vetenskapligt skrivande och korrigera sakfel. I handledarens ansvar ingår också att hjälpa studenten med planeringen och den experimentella delen av arbetet, liksom med insamlingen av material och användningen av metoder. Handledarens skyldigheter omfattar dock inte t.ex. att göra analyser eller definitioner för studentens räkning. När studentens plan har godkänts förbinder studenten sig till att arbeta med avhandlingen under den tidsperiod som hen och handledaren har kommit överens om. Studenten diskuterar tidsplanen för avhandlingen med handledaren/handledarna och kommer överens om ansvarsfördelningen under processen, och dessa uppgifter antecknas på blanketten för magisteravhandlingen.
Granskning av avhandlingen
Studenten ska lämna in sin färdiga magisteravhandling för bedömning genom att spara den i ett elektroniskt system i enlighet med fakultetens anvisningar. Studenten ska ha en giltig rätt att avlägga magisterexamen i utbildningsprogrammet i fråga. Studenten ska också vara anmäld som närvarande vid universitetet den termin då avhandlingen godkänns och bedöms.
Den för avhandlingen ansvariga läraren utser två granskare för avhandlingen. Granskarna ska ha minst doktorsexamen eller motsvarande meriter. Bestämmelser om jäv för granskare av en avhandling finns i 27 och 28 § i förvaltningslagen (434/2003). Bland annat med tanke på enhetlig tillämpning av bedömningsskalan rekommenderas det att åtminstone en av granskarna kommer från studentens fakultet eller utbildningsprogram. Granskarna ska bedöma avhandlingen i det elektroniska systemet.
Granskarnas utlåtanden grundar sig på delområdena i bedömningsmatrisen (pdf). Utlåtandet kan skrivas på svenska, finska eller engelska. Om avhandlingens författare inte har svenska eller finska som modersmål, ska granskarna skriva utlåtandet på engelska. Granskarna ska fästa vikt vid att innehållet i utlåtandet och det föreslagna vitsordet motsvarar varandra. Utlåtandena ska sparas i det elektroniska systemet inom en månad från det att granskarna fått avhandlingen för bedömning.
Observera att det är bra att reservera 8 veckor för bedömningen av magisteravhandlingen. Se tidtabeller för agrikultur- och forstvetenskapliga fakulteten och för bio- och miljövetenskapliga fakulteten.
Granskning av magisteravhandlingen i universitetets plagiatkontrollprogram
Alla magisteravhandlingar som lämnas in för bedömning granskas med plagiatkontrollprogrammet Ouriginal. Den ansvariga läraren ska gå igenom rapporten från Ouriginal och vid behov diskutera den med studenten. Studenten ska ges tillfälle att läsa rapporten senast i det skede då hen informeras om förslaget till vitsord.
Efter bedömningen av magisteravhandlingen är Ouriginal-rapporten offentlig. Om studenten begär att bedömningen av magisteravhandlingen ska avbrytas, är rapporten ännu inte offentlig. Vid misstankar om fusk utreds ärendet i enlighet med universitetets interna förfarande. Den obedömda avhandlingen och rapporten blir offentliga när beslutet har fattats.
Bedömning av avhandlingen samt beskrivning av grunderna för vitsorden
Magisteravhandlingens granskare bedömer punkt 1–6 i sitt utlåtande och handledaren bedömer punkt 7. I bedömningen av magisteravhandlingar beaktas följande aspekter:
- Ämnet för och syftet med undersökningen: Avhandlingens ämne och motivering av ämnets relevans, insiktfullhet i valet och avgränsningen av ämnet, tydlig forskningsuppgift och tydligt mål, formulering av forskningsproblemet eller forskningstemat, beaktande av forskningsetiska aspekter.
- Förtrogenhet med forskningsområdet och teorin samt användning av litteratur: Författarens förtrogenhet med forskningen och litteraturen på området, angreppssätt och begreppens lämplighet för forskningsproblemet, mångsidig användning av källitteraturen, källkritik och användning av originalforskning, analytisk granskning av olika perspektiv i källitteraturen och synteser.
- Material, insamling av material och analys: Adekvata metoder för att lösa forskningsproblemet, uttömmande beskrivning av metoderna (strategi, materialinsamling och analys), materialets omfattning och lämplighet för forskningsuppgiften och analysmetoderna, beskrivning av materialet, kritisk och evaluerande tillämpning av metoderna, beaktande av forskningsetiska principer.
- Forskningsresultat och rapportering: Resultaten svarar på forskningsfrågorna eller hypoteserna, rapporteringen av forskningsresultaten är logisk, tydlig och åskådlig: bildernas, grafernas och tabellernas koppling till texten.
- Kommentar av resultaten (reflektion) och slutledningar: Presentation av forskningsresultaten i förhållande till tidigare forskning, presentation av nya forskningsproblem, reflektion över potentiella tillämpningar, reliabilitetsanalys anpassad efter forskningsgreppet, beaktande av forskningsetiska aspekter i reflektionen, kritisk och grundlig granskning av forskningsprocessen och resultaten, grundliga, trovärdiga och insiktsfulla slutledningar som baserar sig på resultaten.
- Struktur, utformning och finslipning: En tydlig disposition som passar forskningsgreppet, korrekt vetenskaplig sakprosa (varierar beroende på forskningsgreppet), tydlig och smidig åtskillnad mellan författarens egna tolkningar och information som hämtats ur källitteraturen samt tydlig och smidig kombination av dem, grammatiskt korrekt språk, ändamålsenlig och konsekvent källhänvisningsteknik, en tydlig och felfri källförteckning, oklanderlig layout.
- Arbetssätt under avhandlingsprocessen: Studenten har arbetat fördomsfritt och självständigt, hen har lärt sig tillämpa metoderna och löst problem på ett kreativt sätt, avhandlingen blev klar i enlighet med tidsplanen.
Avhandlingen bedöms på skalan 0–5. Grunderna för vitsorden beskrivs i en bedömningsmatris. Granskarnas utlåtanden ska behandla alla huvudpunkter i avhandlingen och av utlåtandena ska framgå tillräckligt uttömmande grunder för det föreslagna vitsordet.
Pedagogisk magisteravhandling
Studenter som genomför pedagogiska studier som ger ämneslärarbehörighet kan skriva en pedagogisk magisteravhandling som fokuserar på forskning om exempelvis elever, studenter, lärare eller ämneslärarstudenter, eller produktion och testning av undervisningsmaterial/undervisningsmetoder i skolor eller inom universitetsstudier. En pedagogisk magisteravhandling ska följa fakultetens allmänna anvisningar för magisteravhandlingar. Den ansvariga läraren säkerställer att studenter som skriver en pedagogisk avhandling också får pedagogisk handledning. Det är önskvärt att minst en granskare med erfarenhet av pedagogiska magisteravhandlingar eller med pedagogisk utbildning deltar i bedömningsprocessen. Ytterligare information om pedagogiska magisteravhandlingar (på finska).
Magisteravhandlingens bedömningsprocess
Det slutliga beslutet om magisteravhandlingens godkännande och vitsord fattas av fakultetsrådet. Om expertgranskarna är oeniga om vitsordet, lägger den ansvariga läraren fram ett motiverat förslag till vitsord. Studenten får ta del av vitsordsförslaget ungefär en vecka före det fakultetsrådsmöte där man beslutar om godkännande av och vitsordet för avhandlingen.
Före fakultetsrådets bedömning kan studenten skriftligen be om att bedömningen avbryts. I så fall förfaller bedömningsförfarandet. För att en ny bedömningsprocess ska inledas krävs det att avhandlingen lämnas in för expertgranskning som ett nytt examensarbete.
Studenter som är missnöjda med fakultetsrådets bedömningsbeslut kan begära omprövning hos universitetets rättsskyddsnämnd enligt 56 § i examens- och rättssäkerhetsinstruktionen.
Avhandlingarnas förvaringsställe
Alla godkända och bedömda avhandlingar förvaras i HELDA - Helsingfors universitets digitala publikationsarkiv.